مقالات آموزشی

فرانچایز چیست؟ معایب و مزایای آن کدام است؟

فرانچایز چیست

شکل کسب و کارها در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است. این موضوع بیشتر در کشورهای در حال توسعه به چشم می‌خورد. یکی از مسائل کلیدی در کسب و کارهای امروزی فرانچایز است. بسیاری از افراد در مورد فرانچایز اطلاعات ناقصی دارند. در این مقاله قصد داریم تا به سوال فرانچایز چیست پاسخ دهیم. به بیان کلی می‌توان گفت که استفاده از دارایی‌های فکری یک شرکت معتبر، به ازای پرداخت هزینه به عنوان حق استفاده از دارایی، فرانچایز است.

بیشتر کسب و کارهای تجاری امروزی می‌توانند از این شیوه برای افزایش سودآوری خود استفاده کنند. اگر می‌خواهید در مورد سوال فرانچایز چیست بیشتر بدانید، کافی است تا پایان همراه ما باشید.

فرانچایز چیستفرانچایز چیست ؟

یکی از شکل‌های استفاده از دارایی‌های امروزی، فرانچایز کردن آن است که در سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی در بین کسب و کارها برخوردار شده است. در این شیوه یک کسب و کار به فرد حقیقی یا حقوقی این اجازه را می‌دهد تا از دارایی‌های شرکت، تحت یک قرارداد مشخص و با پرداخت هزینه معین استفاده نماید. در این شیوه که قرارداد اخذ امتیاز نامیده می‌شود، دریافت کننده امتیاز با پرداخت مبلغ مشخص به صاحب دارایی، می‌تواند از آن دارایی استفاده نماید.

دارایی‌های قابل فرانچایز می‌تواند دارایی فیزیکی، فکری، نشان تجاری، کپی رایت، تخصص و یا یک دانش فنی خاص باشد. این موضوع باعث سودآوری طرفین شده و برای بسیاری از کسب و کارهای امروزی مؤثر است. آشنایی با پرسش فرانچایز چیست به شما کمک خواهد کرد تا در کسب و کار خود بتوانید یک شیوه کلیدی را برای رسیدن به سودآوری بالا اتخاذ کنید.

فرانچایز یک شکل نوین از کسب و کار است که در آن فرانچایز دهنده به طرف دیگر که فرانچایز کننده است، اجازه از نام تجاری را می‌دهد. شاید این شیوه را بتوان یک نوع بازاریابی عمودی و قراردادی در نظر گرفت. سازمان‌های زیادی از این شیوه برای گسترش کسب و کار خود استفاده می‌نمایند.

کسب و کارهای کوچک و استفاده از فرانچایز

زمانی که بخواهید یک کسب و کار را آغاز کنید و از راه اندازی کسب و کار جدید خود هراس دارید، بهتر است از شیوه فرانچایز استفاده کنید. حال که با معنای فرانچایز چیست آشنا شدید، می‌توانید با دغدغه کمتر به این کار اقدام کنید. در شیوه فرانچایز کردن یک نشان تجاری یا یک کسب و کار امروزی، باید در ابتدای کار، یک مبلغ پایه به فرانچایز دهنده پرداخت کنید. در ازای پرداخت این مبلغ می‌توانید از حق علامت تجاری استفاده کنید.

در این شیوه قادر خواهید بود تا از حمایت فرانچایز دهنده و همچنین حق فروش محصولات بهره‌مند شوید. استارت‌آپ‌های نوپا به دلیل آشنا نبودن با جزئیات فرانچایز چیست، همواره مرتکب اشتباهات مختلف می‌شوند. استفاده از این شیوه زمانی می‌تواند مؤثر باشد که تعداد کسب و کارهای کوچک با توجه به این شیوه افزایش پیدا نماید.

انواع قرارداد در فرانچایز چیست

در شیوه فرانچایز گسترش کسب و کار برای هر دو طرف امکان پذیر است. برندی که به عنوان فرانشیز دهنده، می‌تواند در مورد کسب و کار آینده خود تصمیم گیری نماید و از طرف دیگر فرد فرانچیز گیرنده قادر است تا از حق تجاری خریداری شده استفاده نماید. در این بین قراردادهایی بین طرفین منعقد می‌شود که می‌تواند مراحل انجام کار را آسان نماید که شناخت آن برای افراد مهم است. در ادامه به انواع قراردادهای فرانشیز می‌پردازیم:

  • فرانچایز تولیدی

در حال مطالعه مقاله فرانچایز چیست هستید که به موضوع انواع قرارداد طرفین رسیدیم. در این شیوه که بسیار متداول است، فرانچایز دهنده امکان استفاده از دانش و تجهیزات خود را در قالب یک قرارداد استاندارد به فرانچایز گیرنده می‌دهد. این موارد می‌تواند بهره‌گیری از نام تجاری یا مراحل بازاریابی یک شرکت باشد. در روش فرانچایز تولیدی، حمایت فرانچایز دهنده نسبت به فرانچایز گیرنده به وضوح مشخص است.

  • فرانچایز چیستفرانچایز توزیعی

گاهی یک کسب و کار از طریق شبکه‌های ارتباطی گسترده که محصولات و خدمات خود را عرضه می‌نماید، نشان تجاری و خدمات خود را به فرانچایز گیرنده تحویل می‌دهد. در این شیوه قراردادی فرانچایز گیرنده وظیفه دارد تا از قوانین اصلی شرکت به صورت یکسان پیروی نماید.

  • فرانچایز خدماتی

نوع سوم آن که در ایران نیز دیده می‌شود، از نوع خدماتی است که به معنای این است که فرد فرانچایز گیرنده با قبول قوانین در نظر گرفته شده، خدمات خود را تحت عنوان یک برند خاص به مشتریان ارائه می‌نماید.

آشنایی با مزایا و معایب فرانچایز برای گیرنده

در ابتدای این مقاله یک تعریف کلی از فرانچایز چیست بیان شده است تا بتوانید آشنایی کلی با این موضوع به دست بیاورید. این شیوه می‌تواند برای شخص گیرنده دارای مزایا و معایب مختلف باشد که شناخت آن اهمیت زیادی در کسب و کار امروزی دارد:

  • مزایا برای فرانچایز گیرنده

موفقیت در شیوه فرانچایز بستگی به روحیات شخص دارد. اگر فرد بتواند با قوانین در نظر گرفته شده برای این کار کنار بیاید می‌تواند با یک سرمایه گذاری مناسب به موفقیت برسد. از مزایای استفاده از فرانچایز برای فرد گیرنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمانی که با داشتن سرمایه مناسب، ایده‌ای برای اجرای کسب و کار خود ندارید، می‌توانید با استفاده از این شیوه و پیروی از قوانین مشخص شده، کسب و کار خود را در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین بازدهی آغاز کنید.

با استفاده از شیوه فرانچایز قادر خواهید بود تا ریسک کسب و کار جدید خود را کاهش دهید و راه خود را برای رسیدن به موفقیت هموار کنید.

شرکت فرانچایز دهنده هزینه‌های تبلیغاتی شما را به صورت کامل پرداخت می‌نماید، لذا از این جهت می‌توانید با تمرکز بر روی کسب و کار خود از همان ابتدا وفاداری خود را به مشتریان نشان دهید.

پس از آشنایی با فرانچایز چیست، حالا می‌توانید با استفاده از ایده‌های مشخص شده توسط شرکت فرانچایز دهنده، کسب و کار خود را در سریع‌ترین زمان ممکن گسترش دهید.

فرانچایز چیست

  • معایب برای فرانچایز گیرنده

ورود به شیوه‌های مختلف کسب و کار امروزی دارای یک سری معایب است که شناخت آن باعث می‌شود تا بتوانید تصمیم درستی اتخاذ کنید. در این شیوه نیز اگر بخواهید به عنوان فرانچایز گیرنده خود را به شرکت‌ها معرفی کنید، باید در مورد معایب آن اطلاعات‌تان را افزایش دهید:

اگر دارای بودجه کافی برای راه اندازی کسب و کار هستید و با ذهن خلاق خود می‌توانید ایده‌های نو را مدیریت کنید، بهتر است از این شیوه برای راه اندازی کسب و کار استفاده نکنید، چرا که بسیار دست و پا گیر خواهد بود.

در شیوه فرانچایز انعطاف پذیری کمی برای شما وجود دارد و در بیشتر مواقع ملزم به اجرای قانون شرکت فرانچایز دهنده هستید.

برای رسیدن به سود بیشتر باید زحمت بیشتری به خرج دهید، چرا که این شیوه به گونه‌ای است که باید درصدی از سود خود را به فرانچایز دهنده بدهید.

در خرید بسیاری از محصولات، آزادی عمل نداشته و باید طبق نظیر صاحب برند این کار را انجام دهید.

فرانچایز در مقابل استارتاپ

شناخت مفاهیم امروزی نظیر فرانچایز چیست باعث می‌شود تا یک گام قوی در جهت رسیدن به موفقیت بردارید. یکی از موضوعات کلیدی در کسب و کار امروزی قرارگیری شیوه فرانچایز در مقابل استارتاپ است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. اگر نخواهید برای شخص دیگری کار کنید، می‌توانید با استفاده از ایده‌های نوین کسب و کار خود را راه اندازی کنید. استفاده از شیوه استارتاپ علاوه بر داشتن مزایای فوق العاده عالی برای شما، شامل ریسک‌های متعدد می‌شود.

زمانی که استارتاپ خود را آغاز می‌کنید، با عوامل ناشناخته زیادی درگیر هستید. باید توجه داشته باشید که میزان شکست در استارتاپ‌ها بسیار بالاست. در این زمینه اگر نتوانید بر احساسات خود غلبه کنید، قطعا با شکست‌های سنگین مواجه خواهید شد. طبق آمارهای رسمی منتشر شده، تنها 25 درصد از مشاغل نوپا در سال اول پایدار می‌مانند. این آمار نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد استارتاپ‌ها در 5 سال اول با شکست مواجه می‌شوند.

داشتن تخصص و پشتکار فراوان می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت یاری نماید. اگر از روحیه کار تیمی لذت می‌برید و می‌خواهید از شکست جلوگیری کنید، بهتر است با استفاده از کسب و کار فرانچایز، وارد حیطه کاری خود شوید. در تعریف فرانچایز چیست بیان شده است که این شیوه می‌تواند یک روش کلیدی برای سودآوری دوطرفه باشد. بسیاری از کسب و کارهای امروزی فرانچایز را انتخاب می‌نمایند چرا که این شیوه در رسیدن به موفقیت بسیار مؤثر است. تصمیم گیری نهایی در مورد مناسب بودن این روش یا اجرای استارتاپ مستقل، بستگی به توانایی‌های شما دارد.

جمع بندی

در این مقاله سعی شده است تا به تعریف فرانچایز چیست پرداخته شود. این شیوه یک رابطه بلندمدت بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده است که حق استفاده از لیسانس خود را به فرد گیرنده می‌دهد. در این شیوه فرد می‌تواند از ایده‌های ذهنی، فیزیکی و عوامل دیگر برای کسب سودآوری استفاده نماید. وجود محدودیت‌های مختلف در این روش باعث شده است تا بسیاری از افراد از این روش استقبال نکنند. این مدل از کسب و کار‌ها دارای یک سری مزایا برای کسانی است که می‌خواهند در دنیای تجاری با احتیاط رفتار کنند.

در ادامه مقاله به مزایا و معایب فرانچایز اشاره شده است تا در صورت نیاز بتوانید یک تصمیم درست برای کسب و کار خود اتخاذ کنید. امیدواریم در نهایت بتوانید یک شیوه مؤثر و کلیدی را برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *