مقالات آموزشی

اصول ارگونومی در محیط کار باید چگونه باشد؟

ارگونومی در محیط کار

بسیاری از افرادی که دارای شغل پشت میز نشینی هستند به مرور زمان دچار آسیب‌های جسمی و بدنی می‌شوند. مدیران شرکت‌های تجاری و مؤسسات دولتی برای این که بتوانند میزان آسیب‌های وارده را به شکل قابل توجهی کاهش دهند باید به ارگونومی در محیط کار توجه داشته باشند. استفاده از برخی از شیوه‌های مناسب باعث می‌شود تا عوارض نشستن طولانی مدت به کمترین میزان خود برسد.

نوع چیدمان وسایل موجود در محیط کار مانند صندلی، میز مدیریت و غیره می‌تواند تاثیر زیادی در راندمان کارکنان داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد ارگونومی در محیط کار صحبت کنیم. اگر می‌خواهید صدمات ناشی از نشستن طولانی مدت را کاهش دهید، بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

ارگونومی در محیط کار

ارگونومی محیط کار چیست

شاید جالب باشد بدانید که ارگونومی به معنای طراحی برای مردم است. در واقع استفاده از ارگونومی باعث می‌شود تا محیط کاری با تطابق بهتری با محدودیت‌ها، بتواند نیاز‌های فیزیکی کارکنان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. بسیاری از مشاغل امروزی دارای عوامل تهدید کننده زیادی هستند که مدیران کسب و کارهای تجاری به عنوان عوامل اجرایی کار باید به دنبال حفظ و مراقبت از نیروهای انسانی باشند.

یک مدیر با تجربه و مجرب با تطبیق دادن محیط کار و ایجاد شرایط مناسب می‌تواند توانایی‌های جسمی و روانی کارکنان را افزایش دهد. ارگونومی در محیط کار به عنوان یکی از عوامل مؤثر در رسیدن به موفقیت است که نادیده گرفتن آن عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از رشته‌های امروزی نظیر جامعه شناسی، روانشناسی، فیزیولوژی و غیره در مورد این موضوع نظرات خود را با صراحت اعلام کرده‌اند.

اهمیت حفظ ارگونومی در محیط کار

یکی از عواملی که باعث کاهش بازدهی و ایجاد صدمات احتمالی جسمی در یک محیط کاری می‌شود، عدم توجه به ساختار داخلی یک اداره است. توجه نکردن به ساختار داخلی یک محیط به نوبه‌ی خود باعث کاهش بهره‌وری شده و افزایش غیب کارکنان را به دنبال خواهد داشت. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه درمانی افراد به شکل قابل توجهی زیاد شود.

وجود و تداوم این روند به نوعی باعث ایجاد احساس خستگی و نا امیدی در کارکنان شده که عدم تمرکز پایین را به دنبال خواهد داشت. یک مدیر موفق برای رسیدن به چشم اندازهای تعیین شده می‌تواند به درستی ارگونومی در محیط کار را اجرا نماید. استفاده از نظم و ترتیب در محیط کار باعث خواهد شد تا اثرات زیر در کارکنان و شرکت پدیدار شود:

  • بهبود وضعیت کارکنان و افزایش بهره‌وری نهایی
  • بهبود روحیه و سلامت جسمی کارکنان
  • کاهش غیبت افراد در محیط کار
  • افزایش سطح ایمنی به شکل قابل توجه
  • کاهش جا به جایی احتمالی کارکنان
  • بهبود شرایط اقتصادی شرکت

چگونگی اجرای ارگونومی در محیط اداره

اگر بخواهید در محیط کاری اصول اولیه بهداشت و سلامت را رعایت کنید، به عنوان یک کارفرما کافی است بهترین تجهیزات اداری را مناسب با اصول ارگونومی خریداری کنید. باید مطمئن شوید که تجهیزات انتخاب شده طبق اصول استاندارد است. به عنوان نمونه برای اجرای ارگونومی در محیط کار بهتر است صندلی‌های قابل تنظیم خریداری کنید که بتواند پشتیبان کمر کارکنان باشد. چیدمان تجهیزات درون یک محیط اداری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهم است که بتوانید چیدمان را به گونه طراحی کنید که رفت و آمد در محیط کاری تسهیل شود. اگر تجهیزات خریداری شده و دکوراسیون طراحی شده قبل از توجه به ارگونومی محیط کار است، بهتر است با شناسایی و برطرف کردن مشکلات، ایمنی کارکنان را افزایش دهید. افزایش ایمنی کارکنان به نوبه‌ خود باعث ایجاد یک محل کار شاد و سازنده خواهد شد. در خصوص اجرای اصول ارگونومی به کارکنان خود آگاهی دهید و با آموزش درست کارکنان، بهره‌وری را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

ارگونومی در محیط کار

اجرای ارگونومی در محیط کار توسط کارکنان

حال که با نقش کارفرما در ایجاد یک فضای کاملا مدرن و استاندارد آشنا شدید، باید بدانید که کارکنان نیز می‌توانند با رعایت کردن برخی از نکات کلیدی، وضعیت بدنی صحیحی را برای خود انتخاب کنند. تاثیر وضعیت بدنی سالم به مرور زمان باعث حفظ شادابی کارکنان در محیط کار می‌شود. به عنوان نمونه زمانی که قصد دارید ساعت‌های متوالی پشت میز بنشینید، بهتر است مطمئن شوید که به درستی نشسته‌اید.

در هر حالتی که مشغول به کار هستید، وضعیت خود را به صورت مداوم بررسی کرده تا احساس درد و فشار در عضلات خود ایجاد نکنید. در بحث توجه به ارگونومی در محیط کار در نظر گرفتن سلامت چشم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ساعت‌های طولانی خیره شده به رایانه باعث ایجاد سردرد و اختلال در بینایی خواهد شد.

سعی کنید در رابطه با این موضوع مانیتور را با فاصله مناسب نسبت به چشمان خود قرار دهید. همچنین بهتر است بعد از نیم ساعت فعالیت، به مدت 2 دقیقه چشمان خود را استراحت دهید. استراحت کردن در محیط کار با ایجاد یک وقفه چند دقیقه بسیار مفید است و باعث حفظ سلامت بدن و ستون فقرات در بلندمدت خواهد شد. برای این کار کافی است 5 دقیقه از روی صندلی بلند شده و قدم بزنید.

در نظر داشته باشید که تجهیزات محیط کارتان به خوبی در جای مناسب قرار گرفته‌اند. صندلی و تجهیزات استفاده شده باید با توجه به قد و نوع کار شما قابل تنظیم باشد. اگر بر روی صندلی می‌نشینید بهتر است صندلی را به گونه‌ای تنظیم کنید که پاها به درستی بر روی زمین قرار بگیرد. از بالشتک‌های کوچک برای پر کردن گودی کمر نیز استفاده کنید.

هر کدام از موارد گفته شده می‌تواند باعث ایجاد ارگونومی در محیط کار شود که این موضوع حفظ سلامت بدنی را به دنبال خواهد داشت.

بررسی ارگونومی صدا در محیط کاری

یکی از موضوعات مهم که باعث عدم تمرکز کارکنان در محیط اداره می‌شود، کنترل صداهای مخرب و شناسایی آن است. محدوده مجاز شنوایی برای یک انسان سالم چیزی بین 30 تا 85 دسیبل است که اگر شدت صوت از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، باعث ایجاد آلودگی صوتی می‌شود. اجرای ارگونومی در محیط کار بیان می‌دارد که چیدمان محیط باید به گونه‌ای باشد که آلودگی صوتی به حداقل خود برسد.

تشخیص منابع آلودگی صوتی و رفع آن برای کارفرمایان از اهمیت زیادی برخوردار است. شیوه‌های زیادی برای کنترل آلودگی صوتی وجود دارد که مهم‌ترین آن استفاده از تغییرات مهندسی در مورد طراحی دکوراسیون فضای کار است. استفاده از ایده‌های زیر باعث کاهش آلودگی صوتی در محیط خواهد شد:

  • بهره‌گیری از پنل‌های طرح‌دار آکوستیک که از پلی استر ساخته شده باشند
  • اجرای طراحی محیط داخلی با بهره‌گیری از سقف‌های کوتاه
  • بهره‎ گیری از پارتیشن بندی محیط اداری با استفاده از متریال‌های مرغوب

علاوه بر صوت، ارگونومی نور در محیط کار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که باعث افزایش بهره‌وری کارکنان شده و محافظت از چشم را به دنبال خواهد داشت.

ارگونومی در محیط کار

جمع بندی

یافتن اصول ارگونومی در یک محیط یا مکان، بسته به فاکتورهای مختلف است. یکی از مسائل مهم در محیط اداری، اجرای ارگونومی در محیط کار است که باعث افزایش بهره‌وری کارکنان خواهد شد. کارفرمایان و مدیران کسب و کارهای تجاری برای این که بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا نمایند، نیاز به استفاده از طراحی داخلی مناسب دارند.

کارکنان نیز با رعایت کردن برخی از نکات گفته شده در این مقاله می‌توانند به شکل قابل توجهی میزان صدمات وارد شده به بدن را کاهش دهند. در صورتی که بخواهید ارگونومی محیط کار را رعایت کنید، بهتر است توجه ویژه‌ای به دکوراسیون داخلی فضای اداری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *