مقالات آموزشی

14 نکته مهم در نحوه مدیریت فروشگاه

نحوه مدیریت فروشگاه

شاید در نگاه اول مدیریت فروشگاه بسیار ساده باشد، اما باید گفت مدیریت موفق فروشگاه کار چندان آسانی نیست و به عنوان یک مدیر باید بتوانید شناخت خود را نسبت به اصول و مبانی این کار افزایش دهید. نحوه مدیریت فروشگاه توسط افراد به صورت گوناگون انجام می‌شود اما برای رسیدن به موفقیت باید یک سری از قوانین و اصول را در نظر داشته باشید.

فارغ از این که دارای فروشگاه کوچک یا بزرگ هستید، جهت رسیدن به موفقیت کافی است برخی از نکات کلیدی گفته شده در این مقاله را رعایت کنید. در صورتی که می‌خواهید نحوه مدیریت فروشگاه را به شکل صحیح اجرا کنید، کافی است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نکات کلیدی برای نحوه مدیریت فروشگاه

هر کاری دارای یک سری اصول و قواعد مخصوص به خود است که افراد با رعایت آن نکات می‌توانند به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند. برای مدیریت فروشگاه استفاده از شیوه‌های نوین و در نظر گرفتن سیاست‌های کاربردی درست از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بخواهید در مورد نحوه مدیریت فروشگاه بیشتر بدانید، کافی است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آموزش و یادگیری

قطعا یک مدیر موفق برای این که بتواند آموخته‌های خود را در  زمینه کسب و کار افزایش دهد، نیاز به آموزش و یادگیری خواهد داشت. زمانی که بخواهید با نحوه مدیریت فروشگاه صحیح آشنا شوید بهتر است به دنبال یادگیری باشید. هزینه‌های انجام شده بابت دریافت آموزش به مرور زمان باعث خدمات رسانی صحیح به مشتریان می‌شود. زمانی که بتوانید خدمات رسانی با کیفیت‌تری به مشتریان ارائه دهید، قطعا قادر خواهید بود تا رضایت آنان را کسب کنید.

بهتر است جهت آموزش فروشنده های خود نیز مقاله چگونه فروشنده خوبی باشیم را نیز مطالعه نمایید.

  • انتخاب سیاست‌های مناسب

اولین مرحله در رسیدن به سوددهی مناسب برای یک فروشگاه، نظارت بر سیاست‌های اتخاذ شده است. همواره اگر بخواهید برای خود یک شریک انتخاب کنید، بهتر است به دنبال شرکای تجاری هم فکر باشید. انتخاب محصولات مناسب و شیوه‌های ارسال آن به عنوان یکی از بخش‌های مهم سیاست فروشگاه است که می‌تواند رضایت مشتریان را به دنبال داشته باشد.

در انتخاب محصولات و خدمات فروشگاه باید بتوانید به کیفیت آن توجه داشته باشید. نحوه مدیریت فروشگاه اینترنتی و حضوری با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید، تعیین می‌شود.

نحوه مدیریت فروشگاه

  • اولویت‌بندی کارها

یک مدیر موفق با انتخاب استراتژی درست می‌تواند امور فروشگاه را اولویت بندی نماید. فعالیت‌هایی در فروشگاه وجود دارند که باعث تسریع در کارها و رضایت مشتریان خواهند شد. اموری مانند رسیدگی به محصولات سفارش داده شده و نظارت بر شیوه انجام کار هر کدام برای رسیدن به موفقیت مهم است. یک مدیر موفق با توجه به حقوق مشتریان خود سعی می‌نماید تا در بلندمدت رضایت آنان را کسب نماید.

  • انتخاب نیروی کار مناسب

قطعا یک مدیر یا چند شریک نمی‌توانند یک فروشگاه بزرگ را اداره کنند. برای رسیدگی به مشکلات و ارائه خدمات با کیفیت نیاز به نیروی کار مناسب احساس می‌شود. در واقع نحوه مدیریت فروشگاه باید به گونه‌ای باشد که مشتریان خدمات با کیفیتی را دریافت نمایند. نیروی کار انتخاب شده در یک فروشگاه مسئولیت انجام برنامه‌های مختلف را بر عهده دارد.

اگر به عنوان یک مدیر موفق بخواهید رضایت مشتریان را کسب کنید و به سودآوری قابل توجه برسید، باید دقت زیادی در انتخاب نیروی کار خود داشته باشید.

  • حفظ نیروی کار

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رضایت نیروی کار انتخاب شده بستگی به نحوه مدیریت فروشگاه دارد. در واقع یک مدیر موفق با تامین نیازهای روحی و مالی افراد می‌تواند نیروی کار خود را حفظ نماید. برای مدیریت فروشگاه بهتر است نیروی کار موفق را حفظ کرده و با ایجاد زمینه انگیزه برای آنان، رابطه عزت و احترام دو طرفه را ایجاد کنید. نیروی کار فعال باعث می‌شود تا روند خدمات دهی شما به مشتریان به شکل قابل توجهی بهبود پیدا نماید.

  • شناخت مشتریان فروشگاه

در واقع یک فروشگاه با هدف سودآوری تاسیس می‌شود لذا ارزش یک فروشگاه به وجود مشتریان آن است، از این رو یک مدیر موفق با استفاده از شیوه‌های مدیریت صحیح می‌تواند رضایت مشتریان را کسب نماید. موقعیت مکانی فروشگاه و توجه به نیاز آن منطقه باعث می‌شود تا بتوان نیاز درصد قابل توجهی از مشتریان را کسب کرد.

  • بازاریابی صحیح

یکی از شیوه‌هایی که منجر به مدیریت صحیح فروشگاه و افزایش سودآوری می‌شود بخش بازاریابی است. بازاریابی یکی از ملزومات غیر قابل انکار فروشگاه‌های امروزی است. بازاریابی نقش بسزایی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده فروشگاه دارد. اگر بخواهید فروش کالاهای خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید، کافی است نگاه ویژه‌ای به بازاریابی محصولات داشته باشید.

در بازاریابی صحیح بهتر است با استراتژی قیمت گذاری نیز آشنایی داشته باشید.

نحوه مدیریت فروشگاه

  • بازاریابی دیجیتال

اگر فروشگاه فیزیکی دارید و بخواهید کسب و کار خود را افزایش دهید، باید نگاهی به دیجیتال مارکتینگ داشته باشید. امروزه نحوه مدیریت فروشگاه به سبک فروش و بازاریابی دیجیتال بستگی دارد. از شیوه‌های متعدد بازاریابی می‌توان به نوع دیجیتال آن اشاره کرد. با ایجاد و گسترش صفحات در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کار خود را آغاز کنید.

اگر مدیریت یک فروشگاه آنلاین را در اختیار دارید، برای بازاریابی کافی است فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف گسترش دهید.

  • خرید هوشمندانه

برای این که بتوانید مدیریت بهتری بر روی کسب و کار خود داشته باشید، کافی است به اجناس خریداری شده برای فروشگاه دقت کنید. بسیاری از مدیران در زمان خرید اجناس مختلف به نیاز بازار توجهی ندارند. نحوه مدیریت فروشگاه باید به گونه‌ای باشد که خرید‌های فروشگاه طبق نیاز بازار پیش برود. در بازارهای رقابتی توجه کردن به رقبا نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

  • در نظر داشتن رقبا

اگر بخواهید در یک بازار گسترده به موفقیت برسید، همواره باید رقبای خود را رصد کنید. توجه کردن به رقبا و نحوه مدیریت فروشگاه‌ رقیب، باعث خواهد شد تا بتوانید هم راستا با آنان عمل کرده و مشتریان خود را راضی نگه‌ دارید. در جامعه‌ای که بسیاری از افراد به دنبال سود بیشتر هستند، کافی است از میزان حاشیه سود خود کم کرده تا فروش بیشتری را تجربه کنید.

  • نظارت بر درآمد فروشگاه

یکی از وظایف مدیر موفق این است که بر میزان درآمد، سود و ضرر فروشگاه خود نظارت داشته باشد. محاسبات سود و زیان از جمله وظایف مدیران ارشد است که باعث می‌شود تا روند فروشگاه در یک مسیر همواره قرار داشته باشد. اگر بخواهید برنامه ریزی مناسبی برای فعالیت‌های خود داشته باشید، کافی است در راستای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

 

در سال‌های اخیر با پیشرفت نرم افزارهای مختلف، اگر بخواهید در مدیریت سود و زیان خود به بهترین شکل عمل کنید، کافی است از نرم افزارهای مخصوص حسابرسی استفاده کنید. نرم افزارهای عرضه شده به مدیران این امکان را می‌دهد که بتوانند گزارش کاملی از فعالیت‌های فروشگاه به دست بیاورند.

  • درس گرفتن از افراد حرفه‌ای

برای تسلط بر کسب و کار خود و برای این که بتوانید نحوه مدیریت فروشگاه را به شکل مناسب اجرا کنید، کافی است از تجربه افراد حرفه‌ای استفاده کنید. در بحث فروش محصولات و ارائه خدمات در نظر گرفتن موارد مختلف نظیر مدیریت خرید، پایین آوردن حاشیه سود، بازگشت سرمایه، طرح ریزی فروش و غیره مؤثر است. اگر بتوانید با افراد متخصص مشورت کنید، قطعا قادر خواهید بود تا در یک زمان کوتاه به موفقیت برسید.

  • کسب تجربه از اشتباهات گذشته

به هر حال برای کسب تجربه برای مدیریت بهتر فروشگاه، ممکن است در طول فعالیت خود دچار اشتباهات فراوان شوید. درگیر شدن با اشتباه یک مسئله همگانی است که ممکن است برای تمام افراد رخ دهد. باید بتوانید با نحوه مدیریت فروشگاه به شکل صحیح آشنا شوید و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرید. اگر بتوانید از اشتباهات رخ داده شده به عنوان یک پل پرتاب استفاده کنید، قطعا با این دیدگاه خواهید توانست به موفقیت برسید.

اگر شما در فکر تاسیس یک فروشگاه زنجیره ای هستید، برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه نیز بسیار مهم است پس بهتر است با این موضوع نیز آشنا شوید.

نحوه مدیریت فروشگاه

  • مشورت با افراد با تجربه

زمانی می‌توانید در یک کسب و کار بزرگ، قدم‌های بزرگی بردارید که اهل مشورت باشید. کسانی که اهل مشورت و شنیدن سخنان موافق و مخالف هستند، می‌توانند در کسب و کار خود به موفقیت برسند. انتخاب نحوه مدیریت فروشگاه به دیدگاه شما بستگی دارد. هر چه با ذهن آماده‌تر به سراغ افراد منتقد بروید و از تجربه آنان استفاده کنید، قادر خواهید بود تا فروش محصولات خود را به مرور زمان افزایش دهید.

برای ایجاد فرآیند توسعه کسب و کار خود نیاز دارید تا ایده‌های مختلف را بررسی کنید. برای کمک گرفتن و درخواست مشورت از دیگران مغرور نباشید. افرادی در این زمینه حضور دارند که بتوانند شما را در کسب و کارتان یاری نمایند. شنیدن ایده‌های افراد بسیار جذاب است و باعث ایجاد جرقه در نحوه مدیریت شما خواهند شد.

جمع بندی

افرادی می‌توانند در کسب و کار به موفقیت برسند که همواره تلاش نمایند تا مدیریت بهتری بر روی فروشگاه خود داشته باشند. نحوه مدیریت فروشگاه ارتباط مستقیمی با رسیدن به سودآوری بیشتر دارد. یکی از موارد مهم که مدیران باید آن را در نظر داشته باشند، توجه کردن به مشتریان است. خدمت رسانی به مشتری کلید موفقیت در مدیریت صحیح فروشگاه است.

پیروی از عادت و فعالیت مدیران و فروشگاه‌داران موفق باعث می‌شود تا با الگوگیری صحیح بتوانید، کسب و کار خود را گسترش دهید. همواره توجه کردن به نیاز بازار و تامین محصولات پرطرفدار می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت یاری نماید. رقبا نیز به عنوان یک بخش مهم در آنالیز مدیران هستند که با بررسی صحیح می‌توانند ایده‌های جالب توجهی را به مدیران القا نمایند. در صورتی که بخواهید در کسب و کار خود به موفقیت برسید، کافی است از افراد با تجربه کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *