مقالات آموزشی

راهنمای برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

اگر در حال حاضر تصمیم گرفته‌اید که کسب و کارتان را که در قالب یک فروشگاه است، راه‌اندازی کنید از همان ابتدای امر به فکر یک مراسم افتتاحیه نیز برای آن باشید. به طور کلی شاید اصلی‌ترین اقداماتی که برای آغاز به کار یک فروشگاه لازم به انجام آن است، برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه باشد. در واقع این کار به خوبی می‌تواند کسب و کارتان را به افراد مختلف معرفی کند.

اما بسیاری از افراد برای انجام مراسم افتتاحیه فروشگاه‌شان سردرگم هستند و اصلاً نمی‌دانند که باید چه مواردی را در نظر بگیرند. ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره‌ی چگونگی برگزاری مراسم افتتاحیه صحبت کنیم و به راه‌کارهایی خواهیم پرداخت که از قبل توسط بسیاری از افراد برای افتتاحیه فروشگاه‌شان در نظر گرفته شده و طبق اصول نیز بوده و صدالبته به موفقیت نیز ختم شده است.

هدف از برگزاری برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

همانطور که می‌دانید چنین مراسمی با هزینه‌های بعضاً سنگین همراه است. لذا اگر هدف مشخصی از برگزاری آن نداشته باشید، روراست بگوییم که پول‌تان را دور ریخته‌اید. شرکت‌های بزرگ یا فروشگاه‌هایی که افق‌های بلند پروازانه‌ای برای آینده‌ی کسب و کارشان ترسیم کرده‌اند، چند قدم جلوتر از فروشگاه‌های بی‌هدف هستند، حتی اگر هزینه‌های دوچندانی را در نظر بگیرند. بنابراین قبل از اینکه به فکر یک مراسم افتتاحیه باشید، حتماً با دید حرفه‌ای‌تری به آینده کسب و کارتان بیاندیشید و پله‌های موفقیت‌تان را برای خود مشخص کنید.

شما علاوه بر برگزاری یک مراسم افتتاحیه عالی باید با نحوه مدیریت فروشگاه نیز آشنایی لازم را داشته باشید.

برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

دریافت مجوز مراسم افتتاحیه

هر گونه برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه که نیاز به تجمع داشته باشد، بدون شک احتیاج به کسب مجوز دارد. حال با توجه به اینکه قصد دارید کسب و کار یا فروشگاه‌تان را در شهر یا روستا افتتاح کنید، باید نسبت به دریافت مجوز از شورای شهر یا روستا اقدام نمایید. نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که بدست آوردن مجوز زمان‌بر است لذا حداقل از چند ماه قبل از افتتاحیه فروشگاه باید آن را در دستور کار قرار دهید. استفاده از راه‌های میان‌بر برای کسب مجوز را فراموش کنید چرا که در هر حال تنها یک تهدید محسوب می‌شود.

تبلیغ مراسم افتتاحیه

اگر مراسم افتتاحیه فروشگاه‌تان بازدید عمومی داشته باشد، بنابراین باید از قبل نسبت به تبلیغ زمان و مکان مراسم اقدام کنید. در واقع باید بودجه‌ای را برای درج تبلیغ در سایت‌ها، روزنامه‌ها و مواردی از این دست در نظر بگیرید تا به خوبی بتوانید شانس بازدید از مراسم را افزایش دهید. به طور کلی زمان برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه باید در وقت مشخصی به سمع و نظر افراد برسد تا از این رو توانسته باشید فروشگاه‌تان را به خوبی به طیف‌های مختلف جامعه معرفی کنید.

تعیین لیست دعوتی‌های مراسم افتتاحیه

شاید در این زمینه سوالات زیادی فکرتان را مشغول کرده است. کاملاً حق با شماست. تعیین لیست دعوتی مراسم افتتاحیه یک فروشگاه، اگر چه ممکن است که به یک قلم و کاغذ نیاز داشته باشد، اما به همین سادگی‌ها هم نیست! نکته مهم اینجاست که باید بنا به نوع فعالیت‌تان در فروشگاه اقدام به دعوت مشتریان بالقوه کنید. شاید حضور افراد مشهور کمک کننده باشد اما پر واضح است که برای تمامی مشاغل و کسب و کارها امکان‌پذیر نخواهد بود. پس توصیه‌ی ما این است که فقط به مشتریانی فکر کنید که ممکن است بارها و بارها آنها در فروشگاه زیارت کنید.

تعیین زمان برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

از دیگر مواردی که باید در برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه با وسواس در نظر گرفته شود، زمان اجرای آن است. معمولاً توصیه می‌شود که این‌گونه مراسمات در تعطیلات یا مناسبت‌های خاص پیگیری شود چرا که احتمال حضور افراد بیشتر در مراسم افزایش می‌یابد. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که در چنین روزهایی ممکن است مردم برنامه‌های خاص خودشان را داشته باشند. با این حال، این شما هستید که با توجه به شناختی که از شهر یا روستایتان دارید، باید سعی کنید که بهترین تصمیم را بگیرید.

در نظر گرفتن تشریفات مراسم افتتاحیه

اینکه کیفیت پذیرایی از مهمانان چگونه باشد، کاملاً بستگی به نظر خودتان دارد. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که سطح پذیرایی را قابل قبول در نظر بگیرید، شاید بهتر باشد که با موسساتی که خدمات مجلس ارائه می‌دهند، هماهنگ کنید. به طور کلی برای برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه در نظر گرفتن تشریفاتی مانند شیرینی، آب‌میوه و دیگر نوشیدنی‌ها و یا حتی یک وعده غذا ضروری به نظر می‌رسد. دقت کنید که در این مورد حتماً از کیفیت موارد مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.

برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

معرفی خدمات فروشگاه

یکی از بخش‌هایی که می‌توانید در مراسم افتتاحیه فروشگاه در نظر بگیرید، صحبت کردن درباره‌ی انگیزه‌ی فعالیت در حوزه‌ی انتخابی‌تان است. همچنین به طور کامل آزادی عمل خواهید داشت تا چگونگی فعالیت فروشگاه‌تان را به سمع و نظر حاضرین برسانید. البته اینکه به چه طریقی باید به معرفی خدمات‌تان بپردازید نیز اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید یک سخنرانی طولانی ممکن است شما را از هدف‌تان دور کند.

لذا اگر در این حوزه تخصصی کافی ندارید، حتماً از افراد اهل فن مشورت بگیرید تا بتوانید در مدت برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه به طور خلاصه اما گیرا توضیحات لازم را به گوش افراد برسانید.

بدر فروشگاه جهت نشان دادن محصولات نورپردازی یکی از اصول اولیه بشمار میرود پس بهتر است مقاله نورپردازی فروشگاه را مطالعه نمایید .

در نظر گرفتن هدایای یادبود

حتی اگر بودجه‌ی آنچنانی برای مراسم افتتاحیه‌تان در نظر نگرفته‌اید، حتماً این بخش از مراسم را در برنامه بگنجانید. به طور حتم اولین هدف هر مراسم معارفه یا افتتاحیه‌ای، فروش و سود بیشتر در آینده است. در واقع می‌توانید با در نظر گرفتن هدایای یادبودی که شامل خدمات مختص به فروشگاه‌تان است، افراد را با محصولات متنوع‌تان آشنا کنید. در کنار آن یک متن کوتاه بهمراه لوگو می‌تواند نام و مشخصات فروشگاه‌تان را برای همیشه در ذهن افراد هدیه گیرنده به ثبت برساند. البته توصیه می‌کنیم که به جهت چگونگی بسته بندی هدایای یادبود با افراد صاحب سبک مشورت کنید.

در نظر گرفتن تخفیفات ویژه

یکی از اهداف مراسم افتتاحیه فروشگاه جذب افراد از طریق راه‌های مختلف است. از این رو توصیه می‌کنیم که در برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه می‌توانید با توجه به بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، یکسری تخفیفات ویژه را برای افراد حاضر در مراسم در نظر بگیرید. این روش جذب مشتری در دنیا ثابت شده است لذا اگر از فردای روز مراسم، موفقیت در کسب و کارتان را می‌خواهید، حتماً خدمات آفرهای ویژه را برای گروهی از افراد انجام دهید. حتی می‌توانید خدمات‌تان را حداکثر به مدت یک ماه برای تعداد از حاضران کاملاً رایگان کنید.

استفاده از لوازم جلب توجه در برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

اگر در برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه حضور عموم مردم بلامانع است، می‌توانید با استفاده از یک‌سری لوازم توجه عابران را جلب کنید. این کار به منظور معرفی مراسم به افراد بیشتر انجام می‌شود. برای رسیدن به چنین هدفی نیز می‌توانید از یک گروه موسیقی استفاده نمایید و یا نورپردازی‌های دلخواه را در نظر بگیرید. رقص نور می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. به طور کلی باید با هر ترفندی، نظر افراد بیشتری را جلب کنید تا به موفقیت آینده فروشگاه و کسب و کارتان امیدوارتر شوید.

البته توصیه‌ی اکید داریم که از روش‌هایی که ممکن است عابران را آزار دهد، استفاده نکنید. بعنوان مثال اگر صدای موسیقی که برای مراسم در نظر گرفته‌اید بیش از اندازه باشد، مطمئناً نتیجه‌ی عکس خواهید گرفت.

استفاده از یک نام خاص نیز میتواند در جلب توجه مشتریان تاثیرگذار باشد. برای انتخاب نام مناسب میتوانید مقاله نمونه اسم برای فروشگاه را مطالعه نمایید.

در نظر گرفتن بخش سرگرمی و تفریح

از بخش‌های هیجان‌انگیز هر مراسم افتتاحیه‌ای، به بخش سرگرمی مرتبط است. دقت کنید نباید مراسمی که در نظر گرفته‌اید از ابتدا تا انتهای آن خشک پیش برود چرا که ممکن است در میانه‌های مراسم افراد زیادی به دلیل خستگی زیاد، مراسم را ترک کنند. این موضوع قطعاً به نفع شرکت یا فروشگاه‌تان نخواهد بود. بدون شک برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه باید کاملاً منعطف باشد، به همین دلیل در نظر گرفتن بخش‌های سرگرمی که می‌تواند مسابقه یا مسائلی از این دست باشد، راندمان مراسم را افزایش خواهد داد.

برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

حل معضل پارکینگ

در نظر گرفتن راه‌حل‌هایی برای پارک کردن راحت‌تر خودروها، به افرادی که به مراسم دعوت شده‌اند می‌فهماند که چه مدیریت بی‌نظیری دارید و اینجاست که شانس بالایی برای موفقیت در آینده خواهید داشت. چرا که اینکار به ظاهر ساده‌تان را به مدیریت کلی فروشگاه‌تان تعمیم خواهند داد. بنابراین مأمور کردن افرادی در پارکینگ که راهنمای رانندگان باشند تا در نهایت احترام بتوانند خودروهایشان را پارک کنند، می‌تواند استارت یک مراسم بدون دغدغه را رقم بزند.

توجه به دکوراسیون برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

یکی از مهمترین مواردی که باید در برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه رعایت شود، دکوراسیون است. حتماً با ما هم‌عقیده هستید که عقل مردم در چشم‌شان است، لذا اگر بتوانید با استفاده از یک تیم تخصصی، بهترین دکوراسیون را برای مراسم افتتاحیه در نظر بگیرید، می‌توانیم عنوان کنیم که توانسته‌اید، حداکثر افراد را به حضور در مراسم قانع کنید. ضمناً در نظر داشته باشید که مهمترین قسمت دکوراسیون مراسم، مربوط به بخش ورودی است، لذا وسواس بیشتری را برای هر چه بهتر شدن آن به خرج دهید.

سخن پایانی

احتمالاً بعد از مطالعه‌ی این مقاله به این نتیجه رسیده‌ باشید که هدف نهایی از برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه تبدیل افراد اعم از دعوت شدگان، رهگذران و غیره به مشتری است. لذا باید در هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم تلاش کنید. کار چندان سختی نیست و فقط کافی است که موارد عنوان شده در این مقاله را به شکل موشکافانه‌ زیر نظر گرفته و سپس به دقت اجرا کنید.

ناگفته نماند که یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند شما را به هدف‌تان نزدیک کند. با این حال چنانچه برنامه‌های دیگری در ذهن دارید که به کیفیت مراسم کمک خواهد کرد، می‌توانید آنها را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *