مقالات آموزشی

اهمیت نورپردازی فروشگاه و اصول آن

نورپردازی فروشگاه

هنگام راه اندازی فروشگاه خرده فروشی خود‌، سوالات زیادی برای پاسخ دادن وجود دارد. نحوه نمایش بهتر محصولات‌، مکان‌های خاص برای خرید‌، چگونگی شکل ظاهری فروشگاه و بسیاری موارد دیگر.اما در مورد نورپردازی فروشگاه چطور؟ در حالی که نورپردازی ممکن است برای بسیاری از خرده فروشانی که تازه کار خود را شروع می‌کنند مورد پس زمینه باشد‌، اما نورپردازی خرده فروشی می‌تواند چیزهایی فراتر از یک محیط ساده را فراهم کند. این ابزار اساسی همچنین می‌تواند بر میزان فروش و تجربه مشتری شما تأثیر بگذارد.

یک مطالعه اخیر از پ نشان می‌دهد که نورپردازی فروشگاه می‌تواند در هدایت مشتری از طریق فروشگاه شما و افزایش متوسط هزینه برای هر مشتری کمک کند: بنابراین‌، چگونه می‌توانید برای تقویت خط اصلی خود از نورپردازی استفاده کنید؟ بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه می‌توانید یک استراتژی نورپردازی ایجاد کنید که برای فروشگاه و محصولات شما مناسب باشد.

استقبال از مشتریان: نحوه ایجاد یک جو مناسب

جنبه‌های فیزیکی فروشگاه شما احساس کلی تجربه از فروشگاه شما را ایجاد می‌کند. نور یکی از راه‌هایی است که خرده فروشان می‌توانند فضای مطبوعی را برای مشتریان خود ایجاد کنند. احساسی که مردم هنگام ورود به فروشگاه شما دارند می‌تواند بر خلق و خوی آن‌ها و همچنین نحوه درک آن‌ها از نام تجاری و محصولات شما تأثیر بگذارد.

برای تصمیم گیری در مورد ایجاد فضایی که می‌خواهید نورپردازی فروشگاه شما ایجاد شود‌، به این فکر کنید که می‌خواهید مشتری‌ها هنگام ورود به فروشگاه شما چه احساسی داشته باشند. نور ملایم و گرم می‌تواند احساس آرامش و راحتی در مردم ایجاد کند‌، در حالی که نور بیشتر به مشتریان کمک می‌کند تا محصولات را با وضوح بیشتری ببینند‌.

اگر شما هم در ابتدای کار تاسیس فروشگاه هستید به شما پیشنها میکنیم مقاله نمونه اسم برای فروشگاه را نیز مطالعه نمایید .

نورپردازی فروشگاه

مراحل نورپردازی فروشگاه

مرحله 1: پیدا کردن وسایل خود

یکی از راه‌های ایجاد جو مناسب با استراتژی نورپردازی شما از طریق وسایل نوری است که استفاده می‌کنید. وسایلی چون، لوسترها یا روشنایی گنبد را برای ایجاد احساس صمیمی‌تر‌، در مقابل فرورفتگی‌ها‌، نورپردازی مسیر یا وسایل معلق انتخاب کنید تا فضای حرفه ای بیشتری ایجاد کند.

مرحله 2: دما را انتخاب کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید فضای جالبی را در فروشگاه خود ایجاد کنید استفاده از دمای گرم یا خنک برای روشنایی است. مزایای زیادی برای هر دو طرح رنگی است. دمای رنگ سرد مانند سفید سرد باعث می‌شود مناطق بیشتر جادار به نظر برسند در حالی که دمای رنگ گرم احساس کوچکی و آشنایی ایجاد می‌کند.

بنابراین‌، اگر فروشگاه کوچکی دارید که می‌خواهید احساس بزرگتری داشته باشید‌، استفاده از نور خنک را در نورپردازی فروشگاه در نظر بگیرید. یا اگر می‌خواهید در فروشگاه خود حس آشنایی یا نوستالژی را ایجاد کنید‌، باید از نورپردازی با درجه حرارت بیشتری استفاده کنید.

انواع نورپردازی فروشگاه

چندین نوع مختلف از نورپردازی فروشگاه وجود دارد‌، از جمله:

  • روشنایی محیطی: این به مفهوم کلی روشنایی فروشگاه شما اشاره دارد. نور محیط فضای کلی فروشگاه شما را ایجاد می‌کند و بیشترین تأثیر را دارد. به عنوان مثال‌، اگر یک وسایل روشنایی بزرگ در مرکز فروشگاه خود داشته باشید‌، این امر باعث ایجاد نور محیط در فضا می‌شود.
  • روشنایی گوشه ای: این نورپردازی از نوع “کانون توجه” به ویترین فروشگاه‌ها اجازه می‌دهد توجه را به چند محصول جلب کنند. مثلا از آن برای برجسته سازی کیف‌های دستی و لوکس استفاده می شود. این روش در فروشگاه‌های لوکس رایج است.
  • نورپردازی با فعالیت زیاد: مفاهیم سنتی روشنایی غالباً فروشگاه‌ها را با گوشه‌های تیره و سایه دار ترک می‌کند. اما نورپردازی با فعالیت بالا بر روی پوشاندن کل فضا با چراغ‌های روشن متمرکز است تا احتمال از دست دادن هر یک از محصولات شما توسط مشتریان را از بین ببرد.

چرا نورپردازی فروشگاه مهم هستند: LED در برابر فلورسنت

به طور سنتی‌، مکان‌های فیزیکی فروش برای فروشگاه‌های خود به شدت به چراغ‌های گلدار متکی هستند‌، اما اخیراً بسیاری از خرده فروشان به روشنایی LED برای نورپردازی فروشگاه روی آورده اند. نورپردازی LED یک گزینه مقرون به صرفه و کم مصرف برای فروشگاه خرده فروشی شماست.

بنابراین‌، چگونه باید از نور LED در فروشگاه خود استفاده کنید؟ حتی بهترین چراغ‌های LED نیز ممکن است گزینه مناسبی برای فروشگاه شما نباشد‌، اریک استرندبرگ‌، متخصص ارشد روشنایی آزمایشگاه طراحی روشنایی مستقر در سیاتل‌، می‌گوید به عنوان مثال‌، گزینه‌های دیگر مانند چراغ‌های فلورسنت خطی ممکن است برای نور عمومی ‌بهتر باشد‌، در حالی که لامپ‌های LED برای چراغ‌های گوشه ای مناسب ترند.

نورپردازی فروشگاه

شاید لازم باشد انواع چراغ‌ها را در فروشگاه خود امتحان کنید تا ببینید چه فضایی برای محیط ایجاد کرده و چه چیزی محصولات شما را در بهترین نور نشان می‌دهد. در فروشگاه‌های رقیب خود گشت بزنید و ببینید که آن ها چگونه محصولات خود را روشن می‌کنند و یا استراتژی‌های مختلف نور را در فروشگاه خود آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی محصولات شما را در بهترین نور نشان می‌دهد. همچنین‌، فقط به یک نوع چراغ وابسته نباشید. بسیاری از فروشگاه‌های خرده فروشی انواع مختلف نور را در سراسر فروشگاه مخلوط کرده و مطابقت می‌دهند تا بهترین‌ها را کسب کنند.

ایجاد یک سلسله مراتب بصری: مزایای کنتراست

نورپردازی فروشگاه باید دارای کنتراست بالا باشد‌، درک را آسان تر کرده و سطح توجه را افزایش دهد. با استفاده از چندین منبع نور در فروشگاه خرده فروشی خود‌، می‌توانید در اطراف محصولات خود تضاد ایجاد کنید، توجه مشتریان خود را به سمت قفسه‌ها جلب کرده و دیدن جزئیات تک تک محصولات را آسان تر ‌کنید.

برای آشنایی با نحوه قفسه بندی بهتر است به مقاله چیدمان قفسه های فروشگاه سر بزنید.

سعی کنید سایه‌ها را در اطراف نمایشگرها ایجاد کنید و از نورافکن برای برجسته سازی محصولات در قفسه‌های مهم استفاده کنید. برای نشان دادن جایی که می‌خواهید چشم مشتری به آنجا برود‌، از چراغ‌ها در جاهای استراتژیک قرار داده شده استفاده کنید.
در مورد نورپردازی ویترین فروشگاه خود فراموش نکنید که مشتری را به ورود به فروشگاه شما ترغیب می‌کند: در ویترین مغازه‌ها‌، برای تأکید بر تضادهای درک شده‌، از نورپردازی دقیق استفاده کنید. در عصر و هنگامی‌که نور روز کم است‌، حتی سطح روشنایی کم نیز کافی است. کنتراست زیاد در نمایشگرهای پنجره راهی عالی برای جلب توجه عابران است.

طراحی روشنایی متمرکز بر محصول: نکات مثبت نور پس زمینه

همه محصولات و نمایشگرها به یک اندازه ایجاد نمی‌شوند. شما نمی‌توانید هر منطقه از فروشگاه را با نور کنتراست برجسته کنید زیرا در این صورت هیچ کنتراستی وجود نخواهد داشت. با استفاده از کنتراست قوی‌، می‌توانید مشتریان خود را به مناطق فروش‌، کالاهای جدید یا محصولات با قیمت بالا متمرکز کنید.

برای نمایشگرهای عریض که می‌خواهید یک منطقه بزرگ را برجسته کنید‌، به جای مشخص کردن یک محصول‌، نور پس زمینه را از صفحه نمایش خود استفاده کنید. نور پس زمینه ملایم تر به ویژه در جلب توجه به قفسه‌هایی که پایین تر از سطح زمین هستند و در غیر این صورت ممکن است نادیده گرفته شوند موثر است.

استفاده از نور پس زمینه در نورپردازی فروشگاه همچنین باعث می‌شود که مشتری در هنگام قدم زدن در پی وسایل موجود در هر قفسه‌، بیشتر در قفسه‌ها بماند. علاوه بر این‌، می‌توان از نور پس زمینه برای دستیابی به محیطی نرمتر و صمیمی‌تر استفاده کرد‌، زیرا عدم وجود کنتراست شدید برای چشم جذاب تر است: “نور پس زمینه در قفسه‌ها با مساحت وسیع‌، اثر جذاب تری نسبت به نور لهجه ایجاد می‌کند.”

نورپردازی فروشگاه

حرکت به جلو با طراحی روشنایی خرده فروشی

نورپردازی فروشگاه بخشی از استراتژی فروشگاهی بزرگتر برای تجارت و نام برند شما است. اکنون بهتر درک کرده اید که نور مناسب می‌تواند به افزایش فروش و ایجاد تجربه مشتری عالی برای فروشگاه شما کمک کند.

شما میتوانید جهت تجهیز کردن فروشگاه خود از محصولات گیره ها و قلاب ها نیز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *