مقالات آموزشی

چگونه اسامی‌خاص برای مغازه خود انتخاب کنیم؟

نمونه اسم برای فروشگاه

هنگامی که یک کسب و کار جدید راه اندازی می‌کنید، پیدا کردن اسم فروشگاه و نام برای شرکت خود می‌تواند چالش برانگیز و زمان بر باشد.

برخی از صاحبان کسب و کار جدید از این چالش احساس درماندگی می‌کنند و حتی نمی‌توانند شروع به طرح ریزی یک طرح کسب و کار کنند تا زمانی که نام کسب و کار را مشخص کنند.

نام شرکت شما (که به آن “نام تجاری” نیز می‌گویند) محرک ذهنی است که به مشتریان و مشتریان بالقوه کمک می‌کند درباره کسب‌وکار شما فکر کنند. این بخش اصلی استراتژی برند شرکت شما است.

یک نام تجاری قوی می‌تواند به متمایز کردن کسب و کار شما از رقبا، شناسایی آنچه ارائه می‌دهید، الهام بخشیدن به تیم شما و دیگران کمک کند و یادآوری برند را تقویت کند.

وقتی فردی نام تجاری را می‌شنود یا می‌بیند، مغز او تداعی و واکنش ذهنی ایجاد می‌کند. این تداعی‌ها و پاسخ‌ها می‌توانند مثبت (زمانی که شخصی نام یا برند را دوست دارد) یا منفی (زمانی که نام یا برند را دوست ندارد) باشد.

در اینجا همه چیزهایی که لازم است بدانید تا یک نام تجاری عالی برای شرکت جدید خود پیدا کنید را برای شما قرار داده‌ایم.

چرا انتخاب نام برای تجارت شما ضروری است؟

اسم فروشگاه بخش بسیار مهمی از تجارت است زیرا عنصر اصلی شناسایی کسب و کار شما است. اسم فروشگاه، کسب و کار را تعریف می‌کند و به آن شخصیت می‌بخشد و در عین حال آن را از رقبای خود متمایز می‌کند. اما دلایل بیشتری برای اهمیت اسم فروشگاه وجود دارد، بیایید نگاهی به دلایل اهمیت اسم فروشگاه بیندازیم:

اسم فروشگاه می‌تواند یادآوری برند را تسهیل کند

در بازاری که از مغازه‌ها و اسم فروشگاه اشباع است، نام برند شما یکی از معدود سلاح‌هایی است که از طریق آن باید به حافظه مشتریان خود نفوذ کنید. هر چه به خاطر سپردن آن آسان‌تر باشد، راحت‌تر برند شما را موفق می‌کند.

اسم فروشگاه ارتباط با مخاطبان هدف را عمیق‌تر می‌کند

شرکت‌ها با اسم برای مغازه سعی می‌کنند ارزش‌های برند خود را منتقل و در نتیجه با مشتریان ارتباط عاطفی برقرار کنند. ما نباید فراموش کنیم که مردم دیگر «فقط» یک محصول را نمی‌خرند، بلکه کل دنیای اطراف برند را می‌خرند.

اسم فروشگاه

نحوه ساختار اسم فروشگاه

نام‌های تجاری را می‌توان به روش‌های مختلفی ساختار داد، از جمله کلمات واقعی، کلمات واقعی کوتاه شده، حروف عددی، کلمات ترکیبی و ساخته شده.

نمونه اسم برای فروشگاه با توجه به نحوه ساختار

کلمات واقعی: آمازون، اپل، شهروند، رفاه

کلمات واقعی کوتاه شده: FedEx، Cisco، تی اکسپرس

حروف عددی: 7-up، 3M، 3 سوته

کلمات ترکیبی: دیجی کالا، الوپیک، مایکروسافت، مستر کارت، نماوا، دکور چوب

کلمات ساخته شده غیرواقعی: کوکاکولا، گوگل، جانبو، گیزمیز، چی توز

انواع ساختار برای اسم فروشگاه

تقریباً همه نام‌های تجاری به چندین دسته تقسیم می‌شوند. برای ارزیابی نوع اسم فروشگاه که بیشتر دوست دارید، باید این دسته‌بندی‌ها را بشناسید:

  1. نام‌های توصیفی

اسم فروشگاه توصیفی کالاها یا خدمات ارائه شده را توصیف می‌کنند. این شامل نام‌هایی مانند پشمک حاج عبداله، دیجی کالا (فروش کالای دیجیتال)، آرایشی لند (فرش محصولات آرایشی) می‌باشد.

زمانی که می‌خواهید به مخاطبانی دست پیدا کنید که می‌خواهند بدانند محصول یا خدمات شما چیست یا زمانی که محصول یا خدمات شما چرخه عمر کوتاهی دارد و بودجه بازاریابی کمی دارد، نام‌های توصیفی بهتر عمل می‌کنند.

علامت تجاری نام‌های توصیفی سخت است زیرا از کلمات رایج استفاده می‌کنند؛ بنابراین، اگر قصد دارید برای اسم برای مغازه خود علامت تجاری ثبت کنید، باید به دنبال نام‌هایی باشید که توصیفی نیستند.

  1. نام‌های پیشنهادی

نام‌های پیشنهادی مشابه نام‌های توصیفی هستند، اما در مورد کالاها و خدمات ارائه‌شده واضح نیستند. به عنوان مثال، Fitbit یک نام پیشنهادی است. این نام شامل کلمه “fit” است که به تناسب اندام مربوط می‌شود، اما کاملاً مشخص نیست که محصولات یا خدمات ارائه شده محصولات تناسب اندام هستند یا خیر. با این حال، بسیاری از مردم حدس می‌زنند که “Fitbit” نام شرکتی است که محصولات یا خدمات تناسب اندام را ارائه می‌دهد.

  1. نام‌های خلاقانه و تخیلی

اسم فروشگاه خلاقانه و خیالی هیچ ارتباطی با برند ندارند. آنها می‌توانند نام‌های دلخواه مانند Apple،بانینو یا Slack یا نام‌های خیالی حاوی کلمات ساختگی مانند Google یا کوکاکولا باشند.

نام‌های خلاقانه و خیالی به دلیل متمایز بودن به راحتی می‌توانند نظر مخاطبین را جلب کنند. اما از آنجایی که آنها بسیار غیرمعمول هستند، به پشتیبانی بازاریابی بیشتری نیز نیاز دارند تا به افراد کمک کنند تا نام‌های تجاری را به کالاها و خدماتی که شرکت می‌فروشد متصل کنند.

  1. اسامی بر اساس زبان های مختلف

هنگامی که می‌خواهید لحن متفاوتی ایجاد کنید، نام‌هایی را که از زبان‌هایی غیر از زبان فارسی گرفته شده‌اند در نظر بگیرید. این امر به ویژه در صورتی مفید است که مخاطبان هدف شما عمدتاً فارسی زبان نباشند.

اسامی بر اساس زبان‌های مختلف همچنین می‌تواند برای فارسی زبانان بسیار جذاب باشد. به عنوان مثال، سن ایچ به زبان ترکی به معنی تو بخور می‌باشد و یکی از اسامی شناخته شده در میان برندهای ایرانی می‌باشد.

  1. حروف اختصاری و حروف اولیه

کلمات اختصاری کلمات هستند که حروف اولیه به عنوان حروف آنها تلفظ می‌شود. برای اکثر شرکت‌ها، نام‌های مبتنی بر حروف اختصاری و حروف اولیه ایده‌آل نیستند زیرا می‌توانند مخاطبان هدف شما را گیج کنند.

اما مواقعی وجود دارد که تلفظ نام تجاری طولانی‌تر با کوتاه شدن آسان‌تر است. از نمونه اسم برای فروشگاه به صورت اختصاری می‌توان به گاج (گروه آموزشی جوکار) و آپ (آسان پرداخت) اشاره کرد.

اسم فروشگاه

ویژگی‌های مهم برای اسم فروشگاه به یاد ماندنی

خیال پردازی: اسم فروشگاه خلاقانه و خیالی تخیل مشتری یا مشتری احتمالی را درگیر می‌کند و در ذهن آنها جرقه می‌زند. نام‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند ناملی، شومیز، چین چین برای بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند.

متمایز بودن: اسم فروشگاه، کسب و کار شما را از سایرین در بازار هدف شما متمایز می‌کند.

مناسب برند: بهترین اسم فروشگاه، نامی است که هویت برند شما را آشکار کند (مثلاً: تسلا، توییتر).

کوتاه و مختصر: اسم فروشگاه تا حد امکان کوتاه باید باشد. هرچه اسم کوتاه‌تر باشد راحت‌تر به خاطر سپرده شده و تلفظ می‌شود.

بادوام بودن: اسم فروشگاه شما باید در درازمدت همواره هدف فروشگاه را نمایش دهد. به طور مثال اگر اسم برای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، لپ تاپ کالا بود آیا می‌توانست همچنان به عنوان فروشگاه کالا به صورت دیجیتال و آنلاین فعالیت کند به گونه‌ای که مجبور به تغییر نام نباشد.

تلفظ راحتی داشته باشد: اسم فروشگاه شما باید به راحتی قابل خواندن و تلفظ باشد. در غیر این صورت به راحتی فراموش خواهید شد.

تکراری نبودن: بهتر است که اسم فروشگاه شما شبیه به نام برند دیگری نباشد بنابراین ترجیحاً از کلمات گستر، پرداز و کلماتی این چنین که در نام اکثر برندهای ایرانی قابل مشاهده است خودداری کنید.

نمونه اسم برای فروشگاه

برای کمک برای انتخاب اسم مغازه و راحتی شما عزیزان چند نمونه اسم فروشگاه اینترنتی و اسم لاتین برای مغازه را لیست کرده‌ایم:

اسم فروشگاه بر اساس اسامی ایرانی

  • ارج : ارزنده
  • افروغ : روشنایی
  • اَگومان : بی گمان
  • پیشداد
  • تکاپو
  • دادار : دادگر
  • فاتک

اسم فروشگاه ترکیبی

  • لباس آنلاین
  • آقای فرش
  • فراسو
  • لاغر شو

اسم لاتین برای مغازه

  • CoinShop
  • Lux Life
  • ExpressBazaar
  • Homes & Gardens
  • Modiva
  • Get More
  • FitLife

کمک برای انتخاب اسم مغازهنحوه شروع فرایند نام‌گذاری کسب و کار

با جمع‌آوری یک خلاصه خلاقانه کوتاه شروع کنید که بخش‌های مهم استراتژی نام‌گذاری شما را خلاصه می‌کند.

در اینجا برخی از سؤالات اساسی در زمینه اسم فروشگاه وجود دارد که خلاصه خلاقانه شما باید به آنها پاسخ دهد:

اسم فروشگاه مشخصه کدام است؟ برند، محصولی خاص و یا خدماتی خاص؟

در ابتدا باید مشخص کنید که اسمی که انتخاب می‌کنید بر پایه برند شماست یا نام گروهی از محصولات و یا خدمات شما می‌باشد. به طور مثال الوپیک تعریفی از خدمات این مجموعه می‌باشد و یا خانومی مخاطبین خود را برای نام‌گذاری انتخاب کرده است.

اگر در حال تاسیس یک فروشگاه هستید بهتر است مقاله برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه را نیز مطالعه نمایید تا بتوانید در ابتدای تاسیس فروشگاه خود تاثیر گذار باشید.

چگونه از نام استفاده خواهید کرد؟

اگر به دنبال نام تجاری هستید، از آن در کارت‌های ویزیت، وب‌سایت، بروشورها، علائم، بسته‌بندی و بسیاری موقعیت‌های دیگر استفاده خواهید کرد. هر کاربرد خاصی را در نظر بگیرید که به طور بالقوه می‌تواند بر نوع نامی که انتخاب می‌کنید تأثیر بگذارد.

بازار هدف شما چیست؟

شما باید تحقیقات بازار را انجام دهید تا بفهمید اسم فروشگاه چگونه با بازار هدف شما مطابقت دارد. این موضوع همیشه واضح نیست زیرا بازارها می‌توانند بسیار خاص یا گسترده باشند.

رقبای شما از چه نام‌هایی استفاده می‌کنند؟

در برخی صنایع، الگوهای نامگذاری وجود دارد. سایر صنایع در هنگام نامگذاری به تازگی و نوآوری پاداش می‌دهند. در هر دو مورد، بهتر است شما متمایز عمل کنید.

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

آیا به طور مستقیم به مصرف کنندگان (B2C) می‌فروشید یا به سایر مشاغل (B2B) خدمات ارائه می‌دهید؟ آیا به شهروندان سالخورده Gen-Z می‌فروشید؟ هرچه مخاطب هدف خود را بهتر درک کنید، آمادگی بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا نام مناسبی را پیدا کرده اید که با آن چهره مخاطبانتان منعکس شود، خواهید داشت.

چگونه متمایز می‌شوید؟

این پیشنهاد فروش منحصر به فرد شماست. ویژگی خاصی که مردم را ترغیب به خرید محصولات و خدمات شما نسبت به رقبای شما می‌کند چیست.

البته توجه داشته باشید که جهت تمایز با رقبا بهتر است به موارد دیگر نیز توجه داشته باشید یکی از این موارد استفاده از تجهیزات فروشگاهی می باشد که در مقاله های دیگر توضیح داده ایم.

اسم فروشگاه چه ویژگی‌های برند را باید بیان کند؟

انجام این کار برای اکثر نام‌ها دشوار است، اما گاهی اوقات می‌توانید میان ویژگی‌های مختلف برند با نام تجاری ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، نام Sir Speedy (خدمات چاپ و بازاریابی حرفه‌ای) بیانگر این است که محصول و خدمات “سریع” می‌باشند.

نمونه اسم فروشگاهآیا لحن خاصی را ترجیح می‌دهید؟

برخی تلفظ‌ها معانی خاصی دارند. به عنوان مثال، قهوه‌های زنجیره‌ای محبوب استارباکس نام خود را تا حدی به این دلیل به دست آورد که بنیان‌گذاران فکر می‌کردند «st» لحنی قوی ایجاد می‌کند. چرا که در زبان انگلیسی هنگام تلفظ حروف S و T از فشار و قدرت بیشتر استفاده می‌شود.

آیا محصول شما می‌تواند اسم فروشگاه شما را در خود جای دهد؟

محصولات کوچک فضای فیزیکی محدودی دارند که می‌توانید نام را روی آن چاپ کنید؛ بنابراین در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید نام خود را بر روی محصولات منتشر کنید و آیا با نام طولانی‌تر محدود خواهید شد یا خیر.

نحوه مدیریت فروشگاه یکی از مطالبی است که بهتر است در ابتدای کار خود با آن آشنا باشید و آن را مطالعه کنید.

اسم فروشگاه

نکاتی برای انتخاب اسم فروشگاه تأثیرگذار

  1. هنگام نام‌گذاری یک کسب و کار صبور باشید.

  • ممکن است در چند ساعت یک نام عالی پیدا کنید، اما این اتفاق بسیار نادر است. این فرآیند ممکن است هفته ها طول بکشد زیرا شما گزینه های زیادی را بررسی می‌کنید.
  • به کلماتی فکر کنید که صنعت شما یا محصولات و خدمات ارائه شده را توصیف می‌کنند. در مورد کلماتی که رقبای شما را توصیف می‌کنند و اصطلاحاتی که تفاوت بین محصولات و خدمات شما و محصولات رقبای شما را توصیف می‌کنند فکر کنید.
  • همچنین کلماتی را در نظر بگیرید که مزایای استفاده از محصولات یا خدمات شما را توصیف می‌کنند. در نهایت، به کلمات (و عباراتی) فکر کنید که احساساتی را که می‌خواهید مشتریانتان با دیدن نام شرکت شما احساس کنند، برانگیزد.
  • هنگام طوفان فکری، معنا کلمات خود را جستجو کنید – ممکن است ایده‌های جدیدی از انجام آن تمرین بیابید. به کلمات خارجی هم نگاه کنید.
  • انتظار داشته باشید که این فرایند زمان زیادی را ببرد حدود 40 ساعت بیشتر طول بکشد تا به طوفان فکری بپردازید و سپس 10 ساعت دیگر برای نهایی کردن اسامی، بسیاری از نام‌های ممکن را بررسی کنید
  • فراموش نکنید که از منابعی مانند فرهنگ لغت، اصطلاح‌نامه و سایر منابعی که فکر می‌کنید ممکن است کمک کنند، استفاده کنید.
  1. به این فکر کنید که می‌خواهید نام کسب و کار شما چه چیزی را بیان کند.

  • اسم فروشگاه شما بخش مهمی از هویت برند شرکت شما است.
  • این نام در لوگوی شرکت شما و روی کارت‌های ویزیت، سربرگ، وب‌سایت، مواد تبلیغاتی، محصولات و تقریباً در همه جای چاپ ظاهر می‌شود تا شرکت یا محصولات ویا خدمات شرکت شما را تداعی کند.
  • کسب‌وکارهای خدمات گرا باید در نظر بگیرند که آیا تشخیص خدماتی که کسب‌وکار بر اساس نام شرکت ارائه می‌دهد برای مشتریان بالقوه آسان خواهد بود خیر.
  1. از تصمیم گیری بر اساس نظرات خودداری کنید.

  • مردم به ندرت در مورد چیزی موافق می‌کنند و در مورد نام‌گذاری، این نکته همیشه صادق است.
  • وسوسه انگیز است که دوستان، خانواده، کارمندان و مشتریان خود را برای یافتن نام شرکت خود درگیر کنیم. گاهی اوقات، این اتفاق می‌تواند به خوبی کار کند. اما خطراتی وجود دارد. مردم ممکن است ناراحت شوند اگر نامی را که از نظر آنها عالی است انتخاب نکنید.
  • همچنین متوجه خواهید شد که در تلاش برای یافتن اجماع هستید – که می‌تواند به یک نام بسیار واضح منجر شود. اگر باید دیگران را درگیر کنید، گروه کوچکی از افرادی را انتخاب کنید که شما و تجارت شما را درک می‌کنند (و ترکیبی از افراد راست مغز (خلاق) و انواع چپ مغز (منطقی) را انتخاب کنید تا بتوانید تنوع داشته باشید).
  • هنگامی که چند گزینه ممکن را انتخاب کردید، باید آنها را با تعدادی از دوستان، خانواده و مشتریان قابل اعتماد به اشتراک بگذارید تا بازخوردی در مورد نام دریافت کنید.
  • فردی را انتخاب کنید که در نهایت تصمیم بگیرد، ورودی ارائه کند و سپس به آن شخص اجازه دهید نام را انتخاب کند. در غیر این صورت، زمان زیادی را تلف خواهید کرد یا با نامی که ضعیف است اما همه اطرافیان شما آن را تأیید می‌کنند، مصالحه خواهید کرد.
  1. از نام‌های تجاری که بسیار سخیف یا خیلی تحت اللفظی هستند خودداری کنید.

  • به این فکر کنید که چگونه شرکت شما ممکن است تکامل یابد و مطمئن شوید که که اسم فروشگاه می‌تواند با کسب و کار رشد کند.
  • برای مثال، اگر شرکت خود را لوازم جانبی آیفون نام ببرید و بعداً به فروش لوازم جانبی سایر محصولات بپردازید، نام اصلی شما بسیار محدود و بی ربط خواهد شد.
  • به عنوان مثال، اگر شما لامپ‌های عتیقه می‌فروشید، باید در نظر داشته باشید که آیا ممکن است در آینده قرار است همچنان لامپ بفروشید یا خیر. زمانی که اقدام به فروش ساعت‌ها و مبلمان عتیقه کنید، نام‌گذاری کسب‌وکارتان به لامپ‌های عتیقه ممکن است بسیار بی ربط و ناهماهنگ باشد.
  1. مانند مشتریان خود فکر کنید.

  • شما باید اسم فروشگاه انتخابی خود را دوست داشته باشید، اما مهم‌تر این است که مشتریان و مشتریان احتمالی شما آن را دوست داشته باشند.
  • ممکن است دلایل شخصی داشته باشید که چرا یک نام خاص برای شما مناسب نیست. اما، اگر اسمی، برای کسب و کار یا مشتریان شما ایده آل است، باید دلایل شخصی را نادیده بگیرید.
  1. به مخاطب هدف خود اعتماد کنید.

نام‌گذاری اسم فروشگاه ترکیبی از هنر و علم است. برخی از نام‌ها ممکن است کمی تداعی منفی داشته باشند، اما بسته به مخاطبان شما ممکن است مشکلی ایجاد نکند؛ بنابراین سعی کنید در انتخاب اسم فروشگاه حساسیت کمتری به خرج دهید.

  1. یک محدوده زمانی برای انتخاب اسم فروشگاه تعیین کنید.

برخی از افراد ممکن است ماه‌ها با نام‌گذاری شرکت‌های خود دچار مشکل شوند. بله، دیوانه کننده به نظر می‌رسد، اما حقیقت دارد. تا حد ممکن زمان تعیین شده ر کوتاه کنید تا سریع‌تر به نتیجه موردنظر نزدیک شوید.

یافتن یک نام منحصر به فرد غیرممکن است، بنابراین آن را به عنوان هدف تعیین نکنید. در فعالیت خود ویژگی‌های منحصر به فرد پیدا کنید که در صنعت خود متمایز باشد و رقابت زیادی در نتایج موتورهای جستجو نداشته باشید. گرچه لازم است که بین رقبا متمایز باشید، اما نیازی به پیدا کردن نامی عجیب و خارج از تصور ندارید تا این تمایز را به رخ بکشید.

سخن پایانی

امیدواریم با این راهنمایی‌ها و نکات ذکر شده، مسیری برای انتخاب اسم فروشگاه، کسب و کار، محصول یا سازمان جدید خود پیدا کرده باشید. اکنون زمان آن است که از تمام اطلاعاتی که از این مقاله به دست آورده‌اید استفاده کنید و نامی فوق‌العاده و خاطره‌انگیز را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *