مقالات آموزشی

مراحل و مدارک اخذ جواز کسب سوپرمارکت

مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت

پر واضح است که برای راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز به دریافت مجوز است. حال بسته به نوع فعالیت در نظر گرفته شده ممکن است چگونگی و مراحل دریافت مجوز متفاوت باشد. بعنوان مثال مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت بسیار آسان‌تر از دریافت مجوز یا راه‌اندازی یک شرکت است. با این حال این بدان معنا نیست که هر زمان که بخواهید می‌توانید یک سوپرمارکت راه‌اندازی کنید چرا که فعالیت در این حوزه نیز دارای یکسری قوانین است.

به طور کلی خرده فروشی‌هایی مانند سوپرمارکت هم نیاز به یک برنامه‌ریزی کاملاً دقیق دارند خصوصاً زمانی که به مرحله‌ی کسب جواز نزدیک خواهند شد. حال اگر در حال حاضر ایده‌ی راه‌اندازی یک سوپرمارکت را در ذهن دارید، مقاله امروز ما را دنبال کنید تا مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت را به صورت قدم به قدم مرور کنیم.

مجوز سوپرمارکتدلیل دریافت جواز کسب سوپرمارکت

بسیاری از مشاغل با جان مردم سروکار دارند که سوپرمارکت‌ها نیز یکی از همین مشاغل هستند. طبق آمارها تقریباً 80 درصد خورد و خوراک‌های مردم از طریق سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود لذا این شغل از حساسیت‌های زیادی برخوردار بوده و دقیقاً به همین دلیل است که برای راه‌اندازی آن سخت‌گیری‌‌های زیادی می‌شود. به طور کلی مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت توسط اتحادیه سوپرمارکت و موادپروتئینی در نظر گرفته خواهد شد که اگر هر فرد بنا به راه‌اندازی این نوع از کسب و کار داشته باشد باید تمامی مراحل را از همین طریق دنبال کند.

کسب و کار سوپرمارکت به چه برنامه‌هایی نیاز دارد

اگر چه دریافت جواز کسب یکی از مراحل مهم استارت فعالیت یک سوپرمارکت است، اما قبل از هر کاری باید طرح و برنامه‌های این شغل در نظر گرفته شود. در ادامه به یک شِمای کلی کسب و کار سوپرمارکت خواهیم پرداخت:

  • در نظر گرفتن یک برنامه‌ی تجاری مطمئن.
  • تعیین بودجه و سرمایه (به جهت اداره سوپرمارکت و تهیه تجهیزات مورد نیاز).
  • بدست آوردن جواز کسب.
  • مشخص کردن مکان مناسب جهت راه‌اندازی سوپرمارکت.
  • شناسایی تولیدکنندگان (عرضه کنندگان) محصولات.
  • در نظر گرفتن دکوراسیون سوپرمارکت.
  • در نظر گرفتن افراد مورد نیاز برای مدیریت سوپرمارکت.

هر کدام از موارد عنوان شده در این بخش به تنهایی نیاز به بررسی‌های چندباره دارد تا از این رو شانس راه‌اندازی یک کسب و کار کم ریسک افزایش یابد. حال ما در ادامه به بخش مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت خواهیم پرداخت.

راه های کسب مجوز سوپرمارکت

مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت

اولین گام برای بدست آوردن مجوز راه‌اندازی یک سوپرمارکت مراجعه به صنف مورد نظر است. البته توصیه می‌کنیم که قبل از مراجعه حضوری، یک تماس تلفنی برقرار کنید و درباره‌ی خواسته‌تان با مسئول مربوطه صحبت نمایید. بعد از آنکه به صورت حضوری نسبت به ثبت درخواست جواز کسب اقدام‌ کرده‌اید، باید مدارک مورد نیاز پروانه کسب که تعدادشان هم کم نیست را تهیه و آماده کنید. سپس بعد از تکمیل مدارک، پرونده‌تان به بخش بازرسی اتحادیه ارسال می‌شود و پس از مشخص شدن کارشناس به جهت بازدید از محل راه‌اندازی سوپرمارکت، مدارک به جهت صادر شدن جواز کسب به مراجع ذی‌صلاح ارسال خواهد شد.

همانطور که مشاهده کرده‌اید، کلیت مراحل دریافت جواز کسب سوپرمارکت به طور خلاصه عنوان شد اما شاید بهتر باشد که به مهمترین مرحله کسب جواز که تهیه مدارک است، به طور شفاف‌تری بپردازیم. در واقع در ادامه به مدارکی اشاره می‌کنیم که حتماً باید برای دریافت مجوز، آنها را تهیه کنید.

مدارک لازم برای جواز کسب سوپرمارکت

طبق آخرین قوانین دریافت مجوز سوپرمارکت، ارائه مدارک نیز الزامی است:

  • ارائه اصل کارت ملی بهمراه شناسنامه.
  • ارائه کپی کارت ملی بهمراه کپی شناسنامه.
  • ارائه 12 قطعه عکس 3 در 4 زمینه سفید. (پشت نویسی شده)
  • ارائه فیش پرداختی که نشان دهد به عضویت صنف مورد نظر در آمده‌اید.
  • ارائه سند ملک (زمین سوپر مارکت) یا اجاره نامه.
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه (برای این منظور باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید).
  • ارائه کارت سلامت که پس از یک دوره‌ی آموزش اخذ شده است.
  • ارائه فیش آب، برق و تلفن.
  • ارائه تأییده کدپستی (از طریق اداره پست).
  • ارائه کپی آخرین مدرک تحصیلی.
  • ارائه گواهی از اداره بهداشت.
  • ارائه کارت پایان خدمت (برای آقایان).

توجه داشته باشید که تمامی موارد عنوان شده در مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت از اهمیت بسزایی برخوردار است و ناقص بودن هر کدام از مدارک، فقط دریافت مجوز را طولانی‌تر می‌کند. ضمناً برای کسب مجوز باید حداقل متراژ زمین (محل راه‌اندازی سوپرمارکت) حداقل 100 متر باشد. همچنین در نظر گرفتن مسائل بهداشتی مانند وجود کف‌شو نیز دارای اهمیت خواهد بود.

گرفتن مجوز سوپر مارکت

نکات مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت

زمانی که اقدام به دریافت جواز کسب می‌کنید، به راحتی و با استفاده از سامانه الکترونیک ایرانیان می‌توانید کلیه مراحل را به صورت آنلاین پیگیری کنید تا اگر در هر مرحله وقفه‌ای احساس کرده‌اید، شخصاً موضوع را پیگیری نمایید. همچنین دقت کنید مهلتی که برای ارسال مدارک به شما داده شده، حداکثر سه ماه است که در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت را مجدداً از سر بگیرید.

حال فرض را بر این می‌گیریم که تمامی کارهای درخواست جواز کسب به خوبی به اتمام رسیده و نتیجه این شده است که فرد درخواست کننده صلاحیت دریافت مجوز را داشته است. در این صورت رئیس اتحادیه، در ابتدا فقط برای یکسال جواز کسب را صادر خواهد کرد و پس از طی شدن این دوره، در صورتی که سوپرمارکت مد نظر توانسته باشد در طول یکسال به تعهدات خود عمل کرده باشد، جواز کسب به مدت 5 سال و در بعضی از موارد حتی 10 سال تمدید خواهد شد.

سخن آخر

دریافت جواز کسب برای شروع فعالیت در هر حوزه دارای اهمیت است. لذا قبل از اینکه یک کسب و کار را استارت بزنید، حتماً به این بخش مهم ماجرا توجه کنید. ضمن اینکه برای راه‌اندازی یک سوپرمارکت باید از چند ماه قبل از افتتاحیه، نسبت به انجام مراحل گرفتن جواز کسب سوپرمارکت اقدام کنید چرا که با توجه به حساسیت‌های صنف مواد غذایی، احتمال اینکه برای مدارک درخواستی وسواس‌هایی به خرج داده شود، زیاد است. به طور کلی از مزایای دریافت مجوز فعالیت می‌توان به شناخته شدن کسب و کار اشاره کرد که مطمئناً در سوددهی بیشتر نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

1 دیدگاه در “مراحل و مدارک اخذ جواز کسب سوپرمارکت

  1. افشین گفت:

    با سلام من می خواهم یک بقالی اینترنتی راه اندازی کنم چه باید انجام دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *