مقالات آموزشی

مرچندايزينگ چيست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

مرچندايزينگ چيست

در دنیای امروزی که رقابت بر کسب و کارهای تجاری در حال افزایش است، مجموعه‌های مختلف برای رسیدن به فروش بیشتر و سودآوری بالاتر نیاز به استفاده از متدهای نوین در بازاریابی دارند. یکی از شیوه‌های جدید بازاریابی مرچندايزينگ است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. در ابتدا به تعریف مرچندايزينگ چيست خواهیم پرداخت و در ادامه به اهداف این کار اشاره خواهیم کرد.

شاید به جرات بتوان گفت که مرچندايزينگ یک شیوه نوین بازاریابی فروش محصولات و ارائه خدمات است که تا حدود زیادی می‌تواند باعث رشد کسب و کارهای تجاری شود. این شیوه با اهداف خاص انجام شده و متمرکز بر روی چیدمان و طراحی داخلی فروشگاه است. در صورتی که می‌خواهید در مورد سوال مرچندايزينگ چيست بیشتر بدانید و اهداف این کار را دنبال کنید، کافی است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مرچندايزينگ چيست

 

مرچندايزينگ چیست؟

زمانی که یک مشتری جهت خرید مایحتاج خود وارد یک سالن فروشگاه می‌شود، تمرکز خود را بر روی فروشگا‌ه‌هایی می‌گذارد که دارای ویترین جذاب‌تر باشند. مرچندايزينگ با تمرکز بر روی چیدمان و اصول طراحی سعی می‌نماید تا به صورت مستقیم نظر مخاطب را به خود جلب نماید. در تعریف مرچندايزينگ چيست می‌توان گفت که این شیوه به عنوان بازپردازی بوده که از نوع بازاریابی فروش در محل است.

بسیاری از کسانی که در زمینه بازاریابی مشغول به فعالیت هستند، از مرچندايزينگ برای جلب توجه مشتریان استفاده می‌کنند. در واقع در این روش استفاده از یک کالای خاص برای در معرض قرار گرفتن سایر محصولات فروشگاه استفاده می‌شود. این روش بازاریابی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با استفاده از محصولات خاص، مشتریان خود را جذب کنید.

شخصی که با هدف چیدمان اصولی فروشگاه، از شیوه بازاریابی مرچندايزينگ استفاده می‌نماید، مرچندایزر نام دارد. در این شیوه بازاریابی به صورت خاص بر روی مخاطبین هدف برنامه ریزی می‌شود تا حاشیه سود فروشگاه به بالاترین میزان خود برسد.

 

مرچندايزينگ توسط چه کسانی انجام می‌شود

حال که با مفهوم مرچندايزينگ چيست آشنا شدید، باید بدانید که برای استفاده از این شیوه نیاز به چند مرچندایزر با تجربه دارید تا بتوانید اصول بازاریابی را به خوبی اجرا کنید. مرچندایزر باید دارای اخلاق حرفه‌ای باشد تا با بررسی دقیق رفتار مشتریان بتواند تاثیر چیدمان محصولات را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

این کار در عین سادگی باعث می‌شود تا مخاطبان از ویترین فروشگاه، جذب محصولات داخل فروشگاه شوند. استفاده از مفهوم مرچندايزينگ به شکل اصولی باعث بازاریابی محصولات شده که این امر برای صاحبان فروشگاه تجاری از اهمیت زیادی برخوردار است.

مرچندايزينگ چيست

 

هدف از مرچندايزينگ چیست ؟

می‌توان گفت که مرچندايزينگ می‌تواند چند هدف را به صورت همزمان برای کسب و کارهای تجاری دنبال نماید که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلب توجه مشتریان

آشنایی با مفهوم مرچندايزينگ چيست به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در صورت نیاز، برای رسیدن به اهداف این شیوه بازاریابی از بهترین روش استفاده کنید. در صورتی که بتوانید چیدمان اصولی را درون فروشگاه خود طراحی کنید، قادر خواهید بود تا مشتریان زیادی را جذب کنید. با این روش قادر خواهید بود تا محصولات خود را به گونه‌ای بچینید که نسبت به سایر محصولات دیگر نظر افراد را به خود جلب نماید.

  • استفاده از فضای محدود فروشگاه

افرادی که دارای کسب و کار تجاری کوچک هستند و فضای کافی برای قرار دادن تمام محصولات خود ندارند، می‌توانند با استفاده از شیوه مرچندايزينگ از حداقل فضای موجود به شکل بهینه استفاده کنند. استخدام مرچندایزر با تجربه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل اصولی از فضای درون فروشگاه استفاده کنید.

نکات طلائی در رابطه با مرچندايزينگ

زمانی که بخواهید مرچندايزينگ را اجرا کنید باید جهت رسیدن به نتیجه مطلوب یک سری نکات طلائی را در نظر داشته باشید. مقاله مرچندايزينگ چيست به شما کمک خواهد کرد تا با مدیریت بهتر هزینه‌هایتان بتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید. از مهم‌ترین نکات قابل بیان در این بخش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه به ویترین مغازه

اولین چیزی که نظر بسیاری از مشتریان را در رابطه با مرچندايزينگ به خود جلب می‌نماید، چیدمان ویترین مغازه است. با یک چیدمان اصولی می‌توانید مشتریان زیادی را به فروشگاه خود جلب کرده و فروش بی‌نظیری را تجربه کنید.

 

 

مرچندايزينگ چيست

  • طراحی داخل فروشگاه

افرادی که به عنوان مشاهده کننده وارد فروشگاه شما می‌شوند، یک مشتری بالقوه هستند که با استفاده از طراحی داخل فروشگاه می‌توانید آنها را به مشتریان بالفعل و وفادار تبدیل کنید. برای این کار باید به چیدن صحیح کالاهای درون فروشگاه اقدام کنید. قرارگیری محصولات در کنار یکدیگر به گونه‌ای که در مخاطب احساس نیاز ایجاد شود از اهمیت بالایی برخوردار است. این شیوه به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از مفهوم مرچندايزينگ چيست بتوانید مشتریان زیادی را کسب کنید. به عنوان نمونه اگر دارای یک فروشگاه مواد خوراکی هستید، قرار دادن عسل در کنار کره می‌تواند بسیار جذاب باشد و باعث ایجاد احساس نیاز در مشتریان شود.

  • شناخت مخاطبان هدف

اگر بخواهید از شیوه‌های مختلف بازاریابی برای رسیدن به فروش بیشتر استفاده کنید، باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. یکی از اصلی‌ترین مراحل اجرای مرچندايزينگ، توجه کردن به مخاطبان هدف است. در این شیوه بازاریابی باید بدانید که کدام محصول را در چه زمانی و در چه مکانی از فروشگاه قرار ‌می‌دهید. هر یک از موارد گفته شده بسیار مهم است و باعث می‌شود تا در نهایت بتوانید بهترین شیوه را انتخاب کنید.

 

جمع بندی

روش مرچندايزينگ یک شیوه بازاریابی نوین است که برای فروش بهتر محصولات جدید بسیار کاربردی است. افرادی که در زمینه کسب و کار تجاری دارای فعالیت هستند، باید اطلاعات خود را در مورد شیوه‌های جدید بازاریابی افزایش دهند. در این مقاله به صورت کامل به مفهوم مرچندايزينگ چيست پرداخته شده است. برای استفاده از این شیوه به شکل اصولی می‌توانید محصولات جدید خود را با رعایت استانداردهای روز برای مشتریان به نمایش بگذارید.

آیا به نظر شما استفاده از شیوه مرچندايزينگ می‌تواند برای بازاریابی محصولات و ارائه خدمات مؤثر باشد؟ اگر یک فروشگاه تجاری داشته باشید از چه نوع چیدمانی برای ویترین و داخل فروشگاه استفاده خواهید کرد؟ در صورت تمایل می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید تا از ایده‌های ذهنی شما مطلع شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *