مقالات آموزشی

راهنمای کامل راه اندازی کتابفروشی | معرفی 8 مرحله کاربردی

راه اندازی کتابفروشی

اگرچه این روزها کتاب‌های الکترونیکی، کتاب‌های صوتی و مجلات دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته‌اند، امابسیاری از مردم همچنان از خرید و خواندن کتاب‌های چاپی لذت می‌برند. اگر عاشق کتاب هستید و می‌خواهید کارآفرین شوید، راه اندازی کتابفروشی ایده آل است. قبل از شروع راه اندازی مغازه کتابفروشی، باید درک کاملی از بازار فعلی کتاب در ایران داشته باشید. با خواندن خبرنامه‌ها و مجلات مرتبط با صنعت نشر، از اخبار صنعت مطلع شوید. این به شما کمک می‌کند تا نوآوری‌هایی را که می‌توانید در کسب و کار خود بگنجانید، زیر نظر داشته باشید.

1. اصول ویترین کتابفروشی

یکی از مهم ترین اقدامات هنگام راه اندازی کتابفروشی، ایمن سازی مکانی برای فروش کتاب‌هایتان است. یک ویترین فروشگاه خوب شامل فضای ذخیره‌سازی برای کتاب‌های شما می‌شود، به خصوص اگر بخواهید به صورت آنلاین نیز بفروشید. گاهی اوقات یک فضای ذخیره سازی پشتی کافی است. به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید یک فروشگاه فیزیکی باز کنید یا در یک بازار کوچک بفروشید، کتاب‌های خود را به شیوه‌ای منطقی سازماندهی کنید. به عنوان مثال، یک قسمت جداگانه برای کتاب‌های کودکان، بخشی برای کتاب‌های روانشناسی و عناوین مرتبط را نزدیک یکدیگر گروه بندی کنید. انجام این کار خرید را برای مشتریان آسان‌تر می‌کند.

اصول ویترین کتابفروشی

2. قفسه بندی کتاب در کتابفروشی

قفسه بندی کتاب‌ها در کتابفروشی باید به گونه ای باشد که هر بخش را از بخش دیگر جداسازی کند.در یک کتابفروشی بزرگ و یا کوچک قفسه بندی کتاب ها اهمیت ویژه ای دارد چرا که برای مثال کتاب های کوکان ،نوجوانان و بزرگسالان باید هر کدام در قفسه بندی جداگانه ای قرار بگیرند تا مشتریان در هنگام ورود به فروشگاه و انتخاب کتاب موردنظرشان دچار سردرگمی نشوند.برای جذاب به نظر رسیدن قفسه های کتاب در کتابفروشی تا جایی که می‌توانید کتاب هایی که از یک دسته بندی هستند و رنگ های مشابه به یکدیگر دارند کنار هم قرار دهید زیرا این کار تاثیر مثبتی در نگاه مشتری خواهد داشت

3. انتخاب اسم برای کتابفروشی

هنگام انتخاب نام در زمان راه اندازی کتابفروشی، به یاد داشته باشید که در مورد نام کتابفروشی‌ها تحقیق کنید تا مطمئن شوید که هیچ کس قبلاً نام تجاری مورد نظر شما را انتخاب نکرده است. همچنین ممکن است به انجمن کتابفروشان بپیوندید، که فرصت‌هایی را برای برقراری ارتباط با تامین کنندگان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد صنعت خود فراهم می‌کند. حتی ممکن است به دلیل قرار گرفتن در فهرست عضویت آنها به مشتریان ارجاع داده شوید.

انتخاب اسم برای راه اندازی کتابفروشی

برای آشنایی با نحوه چیدمان دکوراسیون خرازی مقاله ” دکوراسیون مغازه خرازی ” را بخوانید.

4. خدمات مشتری و کتابفروشی

آشنایی با مشتری برای راه اندازی کتابفروشی ضروری است. به عنوان مثال، می‌توانید کتاب‌های دست دوم، کتاب‌های آموزشی، لوازم و یا کتاب‌های کودکان را بفروشید. همچنین ممکن است برنامه‌ها یا ابتکارات اجتماعی را برای روابط عمومی خود توسعه دهید. این کار را می‌توان صرف نظر از اینکه فروشگاه شما آنلاین یا فیزیکی است انجام داد. به عنوان مثال، می‌توانید هفته‌ای یک بار برای کودکان داستان‌های رایگان داشته باشید، کتاب‌های اضافی را به خانواده‌های کم‌درآمد اهدا کنید، به پرسنل ارگان‌ها تخفیف بدهید یا به گروه‌های غیرانتفاعی اجازه دهید در فروشگاه شما جلساتی برگزار کنند. به یاد داشته باشید که نشانک‌های تبلیغاتی رایگان به مشتریان بدهید، یک وبلاگ راه اندازی کنید یا حساب‌های شبکه اجتماعی راه اندازی کنید.

5. قوانین و مقررات راه اندازی کتابفروشی

راه اندازی مغازه کتابفروشی، دقیقاً مانند هر شرکت جدید، به کار سخت نیاز دارد. پشتکار و توانایی غلبه بر موانع هنگام افتتاح یک کتابفروشی موفق ضروری است. علاقه واقعی به کسب و کار و عزم برای موفقیت می‌تواند به صاحب کتابفروشی کمک کند تا اشتیاق خود را به سود تبدیل کند. البته، داشتن اشتیاق و به دنبال تحقق یک رویا فقط می‌تواند شما را تا این حد پیش ببرد. در دنیای ادبی، درک کامل تجارت کتاب و جلوتر ماندن از صنعت نیز برای کمک به تحقق رویای شما ضروری است.

اول از همه، شما باید تصمیم بگیرید که چه نوع کتاب فروشی را می‌خواهید راه اندازی کنید. تخصصی‌ترین نوع کتابفروشی فروش کتاب عتیقه است. با فروش کتاب‌های کمیاب و ارزشمند، نسخه‌های خطی و سایر نشریات، مطمئناً توصیه می‌شود که به نوعی دانش پیشینه یا اشتیاق به کتاب داشته باشید، زیرا اغلب مجبور خواهید بود برای به دست آوردن کتاب‌های خود به حراجی بروید. همانطور که با اقلام گران قیمت کلکسیونر سر و کار دارید، باید بودجه‌ای در نظر بگیرید که به شما امکان می‌دهد برای اقلام و حراج‌ها یا نمایشگاه‌ها پیشنهاد بدهید. از آنجایی که ممکن است فقط با چند عنوان منتخب سروکار داشته باشید، داشتن یک فروشگاه ضروری نیست – بسیاری از کتابفروشان عتیقه در خانه کار می‌کنند. اگر تصمیم دارید از بخش تخصصی دوری کنید، باید روی تهیه یک فروشگاه، چند کتاب، احتمالاً تعدادی کارمند و مهمتر از همه، تعدادی مشتری تمرکز کنید.

مقاله پیشنهادی:”ویژگی های کارکنان حرفه ای در فروشگاه

قوانین و مقررات راه اندازی کتابفروشی

6. پیدا کردن محل

مانند هر کسب و کار خرده فروشی دیگری، مهم است که مکان مناسب و مقرون به صرفه‌ای پیدا کنید که به راحتی در دسترس مشتریان باشد. اگر قرار است یک کتابفروشی عمومی باشید، قرار گرفتن در نزدیکی خیابان اصلی یا مناطق خرید اصلی می‌تواند مفیدتر باشد تا از گذراندن سفارشی استفاده کنید. اگر می‌خواهید فروشنده‌ای متخصص باشید، ممکن است بخواهید از مکان‌های دور از دسترس بیشتری برای کاهش اجاره بها استفاده کنید و مشتریان هدف خود را به سمت خود بکشانید.  مردم دوست دارند در کتابفروشی‌ها بنشینند، بنابراین محدوده‌ای را انتخاب کنید که عابران پیاده را جذب می‌کند، مانند یک منطقه تجاری یا خرید. به دنبال ویترین فروشگاه‌های بزرگ و فضای کافی برای قفسه بندی باشید.

هنگامی که فروشگاهی به اندازه کافی بزرگ دارید که کتاب‌ها و مشتریان خود را در خود جای دهد، مکان باید به درستی مجهز شود. شما به قفسه ها و کیسه‌های حمل کننده نیاز دارید، سبد خرید فروشگاهی دستی برای مشتریانی که تعداد زیادی کتاب خریداری می‌کنند و یک کامپیوتر هم برای کمک به ثبت موجودی شما و حفظ اطلاعات تامین کنندگان شما مفید خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه 

7. گرفتن کتاب

اگر می‌خواهید یک کتاب‌فروش تخصصی عتیقه راه‌اندازی کنید، باید از نمایشگاه‌های تجاری دیدن کنید، به حراجی بروید و با دیگران در این تجارت چانه بزنید تا نشریات ارزشمندی را که برای شما سودآور است به دست آورید. برای انجام این کار، شما نیاز به تماس‌ با افراد آگاه دارید.

اگر قصد دارید یک کتابفروشی عمومی راه اندازی کنید، باید بیشتر کارهای یک فروشگاه عتیقه فروشی را انجام دهید، البته با هزینه کمتر. از نمایشگاه‌های تجاری دیدن کنید – می‌توانید برخی از آثار کلاسیک قدیمی را داشته باشید که طرفداران زیادی هم دارند. سعی کنید کتاب‌ها را از طیف وسیعی از منابع تهیه کنید تا بتوانید چیزهای متفاوتی را به مشتریان ارائه دهید. اگر می‌خواهید کتاب‌های به روز داشته باشید، بهترین گزینه تماس با شرکت‌های انتشاراتی یا عمده‌فروشان برای کتاب‌های عمده است. علاوه بر تهیه کتاب‌های مورد علاقه شخصی خود، حتماً کتاب‌هایی را نیز به همراه داشته باشید که برای مخاطبان گسترده جذاب باشد.

گرفتن کتاب راه اندازی کتابفروشی

مقاله پیشنهادی: دکوراسیون مغازه لوازم التحریر

8. استخدام کارکنان

مانند هر کسب و کار کوچک دیگری هنگام راه اندازی کتابفروشی، احتمالاً می‌خواهید در مراحل اولیه خود با استخدام نکردن شخص دیگری در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. یک کتاب‌فروشی کوچک با مجموعه‌ای از کتاب‌ها نباید شما را مجبور کند تا زمانی که به اندازه کافی توسعه نیافته‌اید، شروع به استخدام کارکنان اضافی کنید.

نتیجه گیری:

راه اندازی کتابفروشی مستلزم آن است که جنبه‌های دیگر راه اندازی یک تجارت را نیز در نظر بگیرید. این شامل یافتن مکانی با اندازه مناسب برای ذخیره مقدار مناسب موجودی و همچنین امکان وجود ویترین خرده فروشی است. قبل از خرید یا اجاره یک فضا، مشخص کنید که آیا می‌خواهید امکانات رفاهی بیشتری مانند محل نشستن راحت برای مشتریان یا کافی شاپ در محل ارائه دهید. تحقیق کنید و از دیگر کتابفروشی‌های منطقه خود دیدن کنید. این باید به شما کمک کند تا نیازهای مشتری را که توسط رقبای شما برآورده نشده است شناسایی کرده و از آنها بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *