مقالات آموزشی

قفسه بندی انباری منزل را چگونه انجام دهیم ؟

قفسه بندی انبار خانه با پالت چوبی

چرا قفسه بندی انباری لازم است؟

هنگامی که مشغول سازماندهی به نقاط مختلف هستید انباری قسمتی است که شاید توجه کمتری نسبت به آن شود و علت معمولا می‌تواند کمبود فضا یا حجم بالای اساسیه باشد. قفسه بندی انباری روشی است که هم در مرتب به نظر آمدن منزل شما و هم کاهش اتلاف وقت اهالی منزل نقش به سزایی دارد. به این دلیل که وقتی شما درب انباری را باز می‌کنید به جای رو به رو شدن با صحنه‌ای آشفته با قفسه بندی هایی مواجه می‌شوید که هر کدام با وسایل مشخص پر شده‌اند.

ممکن است گاهی برای شما پیش آمده باشد که در بین شلوغی انباری به دنبال چیزی بوده و پیدا کردن آن برایتان دشوار باشد و به همین علت از پیدا کردن آن منصرف شده‌ باشید. یا این‌گونه برداشت کرده باشید که گم شده است و مجدد اقدام به خرید آن کرده‌اید.

چگونه قفسه بندی انباری خانه را مرتب کنیم؟

  1. قدم اولی که می‌توانید برای نظم و ترتیب دادن به انباری خود بردارید این است که وسایلتان را تفکیک کنید. یعنی لوازمی را که می‌دانید در طول روز با آن‌ها بیشتر سر و کار دارید را سر دست گذاشته و مابقی وسایلی را که لازم ندارید دور بریزید یا در کمد یا گوشه‌ای از انباری جایگذاری کنید.
  2. قفسه بندی انباری منزل باید بسته به محدودیت‌های فضایی شما انجام گیرد. اگر انباری شما کوچک است باید از سیستمی استفاده کنید که از حداکثر جا استفاده بهینه شود. برای مثال منازل آپارتمانی معمولا از انباری‌هایی با ابعاد کوچک برخوردار هستند. در این شرایط شما می‌توانید از دیوارهای انباری نهایت استفاده را برده و با نصب کردن قفسه بندی انباری، مناسب با محیط به وسایل خود نظم دهید.

قفسه بندی انباری کوچک خانه باید چگونه باشد ؟

برای قفسه بندی انباری کوچک خانه تا حد امکان باید از دیوارها و سقف برای چیدمان وسایل استفاده کنید.اگر انباری منزل شما بسیار کوچک است بهترین روش قفسه بندی انبار منزل، از کف تا سقف است که تا مقدار بسیار زیادی از وسایل در درون قفسه ها جای بگیرند.برای انجام این کار حتما ارتفاع کف تا سقف را در نظر داشته باشید تا در هنگام چیدمان دچار مشکل نشوید.چیدمان مرتبو دسته بندی شده وسایل در قفسه انباری منزل از دیگر مواردیست که باید توجه کافی به آن داشته باشید زیرا در غیر این صورت سبب آشفتگی و بهم ریختگی بیشتر انباری خواهید شد

نکاتی که در خرید قفسه بندی انباری منزل باید به آن دقت کنید:

قفسه بندی انباری خانه

۱- مناسب‌ترین نوع قفسه بندی برای این فضاهای کوچک قفسه‌های فلزی است. این نوع قفسه‌ها برای مدت طولانی قابل استفاده هستند و حتی با کهنه شدن آن نیز می‌توانید با یک رنگ کردن ساده مجدد آن‌ها را جلوه دهید. البته نکته‌ای که نباید فراموش کنید محل قرارگیری آن‌هاست. اگر انباری شما دارای پنجره است شما باید آن‌ها را طوری بر دیوارها نصب کنید که تا حد ممکن کمترین مقدار نور خورشید به آن‌ها بتابد زیرا باعث زنگ زدگی قفسه‌ها و کاهش عمر آن‌ها می‌شود.

۲- همچنین شما باید به وزن وسایلی که بر روی این قفسه بندی ها قرار می‌دهید هم توجه کنید. به دلیل معلق بودن آن‌ها بر روی دیوار، باید از گذاشتن اجسام خیلی سنگین روی قفسه‌‌های بالایی اجتناب کنید و آن‌ها را در طبقه‌بندی‌هایی که بر روی زمین جایگذاری می‌شوند قرار دهید.

۳- شما می‌توانید علاوه بر قفسه‌هایی که بر روی دیوار نصب کردید از قفسه‌های چند طبقه برای نقاط مختلف انباری استفاده کنید و وسایل خودتان را با بهترین نظم ممکن در آن‌ها جای گذاری کنید.

۴- نکته دیگری که در قفسه بندی انباری آپارتمان و منازل قابل توجه می‌باشد این است که شما هر قسمت را با اشیاء مرتبط به هم پر کنید. برای مثال در یک طبقه وسایل برقی، طرف دیگر وسایل فنی یا نظافت و بهداشتی و … بچینید. بدین شکل پیدا کردن وسایل برای شما آسان و سریع‌‌تر می‌شود و کمک بزرگی در ذخیره‌ی وقت شماست. همچنین از مزایای دیگر قفسه بندی انباری بر اساس ارتباط اشیاء این است که دیگر لازم به زیر و رو کردن کل انباری و به هم ریختن نظم و چیدمان آن نیستید.

۵- اگر با همه‌ی این‌ها شما باز هم کمبود جا داشتید می‌توانید از جعبه‌هایی در سایز‌های مختلف بنا به نیازتان برای کف محیط انباری استفاده کنید و مابقی وسایل ریز و درشتتان یا آن‌هایی که کاربرد و استفاده کمتری دارند را در جعبه ها بریزید. هر چند که پیشنهاد ما به شما این است که تا جایی که می‌شود وسایل غیر ضروری را دور بریزید و مانع از شلوغی و بالا رفتن حجم اساسیه در فضای محدود انباری شوید.

قفسه بندی انباری خانه

۶- اگر دوست دارید قفسه بندی انباری آپارتمان خود را شکیل‌تر کنید، می‌توانید طبق سلیقه‌ی خودتان آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید و یا اگر کسی هستید که توجهی به این قبیل موضوعات ندارد و در عین حال علاقه‌ای به قفسه بندی انباری فلزی ندارید قفسه چوبی هم گزینه مناسبی برای منزل شماست. شما می‌توانید تکه‌های مستطیلی چوب را برش بزنید و روی دیوارها نصب کنید و وسایلتان را بر روی آن‌ها قرار دهید. این گونه نگرانی‌ای بابت اینکه ممکن است تحمل وزن اجسام سنگینتان را نداشته باشد یا در معرض نور خورشید قرار بگیرد هم ندارید و چهره‌ی مطلوب‌تری برای قفسه بندی انباری آپارتمان خود ایجاد کرده‌اید.

قفسه بندی انباری اپارتمان

۷- اگر انباری منزل شما پر از وسایل ریز و کوچک مانند پیچ و مهره و … است، کاری که برای جمع‌آوری و مرتب کردن آن‌ها می‌توانید انجام دهید این است که تعدادی ظرف‌های کوچک دردار پلاستیکی تهیه کنید و آن‌ها را در این جعبه‌ها قرار داده و یکی از طبقه‌های قفسه بندی انباری کوچک خودتان را به این ظرف‌ها اختصاص دهید. 

8.قفسه بندی انباری با چوب یکی از دیگر از نکاتی است که میتوانید استفاده کنید تا انباری شما مرتب به نظر برسد.برای این کار کافی است از یک اسلب چوبی استفاده کنید.بدین صورت که تخته چوب مورد نظر را به دیوار چسبانده و وسایل اضافی مثل وسایل باغبانی یا مربوط به ماشین را با مسخ به دیوار چوبی آویزان کنید

برای خرید و دانستن انواع مختلف قفسه برای مغازه مقاله راهنمای خرید قفسه مناسب برای مغازه را بخوانید.

اشتباهات رایج قفسه بندی انباری خانه

  • یکی از اشتباهات رایجی که ممکن است در نظم دادن به قفسه بندی انباری کوچک خود انجام دهید این است که جعبه‌های اصلی اساسیه خود مانند وسایل برقی را نگهداری کنید. بهتر است بخاطر محدودیت فضای انباری کارتن‌های اضافی را دور بیندازید و یا از آن‌ها به عنوان جعبه‌هایی که می‌خواهید روی زمین انباری قرار دهید استفاده‌ی بهینه کنید
  • همچنین شما می‌توانید قسمتی از قفسه بندی انباری منزل را به آچار و پیچ‌گوشتی و دیگر ابزار کار اختصاص دهید. برای این‌کار لازم است که یک جا ابزاری تهیه کنید و آن را در یکی از طبقات جای دهید.
اشتباهات رایج قفسه بندی انباری خانه
  • اگر حجم وسایل انباری شما بیش از حد زیاد است و فضای کوچکی دارید می‌توانید برای قفسه بندی انباری خانگی خود از سقف انباری کمک بگیرید تا حداکثر استفاده را از محیط خود کرده باشید. اگر برایتان سوال شد که چگونه این کار ممکن است، شما می‌توانید از داربست استفاده کنید و اجسامی را که کاربرد کمی دارند ولی همچنان نمی‌خواهید آن‌ها را دور بریزید را بر روی این داربست ها قرار دهید. ولی نکته‌ای که حتما باید به آن توجه شود تا خطری شما را تهدید نکند این است که از جنس آن‌ها اطمینان کامل داشته باشید و مناسب با محیط و فضای انباری آن‌ها را نصب کنید.
  • از چیدن وسایل بر روی کف انباری خودداری کنید چرا که این کار موجب جلوگیری از تردد آسان در انباری شده و هم چنین فضا داخلی انباری را بسیار شلوغ می کند.هم چنین به لحاظ ایمنی این کار اشتباه است چر اکه در مواقع آتش سوزی تردد در انبار را مشکل خواهد کرد

نتیجه‌گیری

نتیجه‌ی کلی‌ که از این مطالب می‌توانیم بگیریم این است که با هزینه‌ی کم و استفاده از وسایل در دسترس، می‌توانیم قفسه بندی انباری آپارتمان خود را به نحو احسن انجام دهیم و ظاهری منظم و تمیز به این اتاقکی که توجه کمتری به آن می‌شود بدهیم و نگران کوچک بودن انباری و حجم بالای وسایل نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *