مقالات آموزشی

بارکد چیست و چه کاربردی در زندگی امروزی دارد ؟

همواره تکنولوژی به سمت و سوی پیشرفت گام می‌بردارد تا بتواند نیاز انسان‌ها را به بهترین شکل و در کمترین زمان رفع نماید. بارکد یک تکنولوژی قدیمی اما کاربردی است که باعث انتقال الکترونیکی داده از طریق امواج نوری می‌شود. بسیاری از افراد در زمینه بارکد اطلاعات کمی دارند، از همین رو نمی‌توانند به شکل گسترده از آن برای فعالیت‌های خود استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بارکد چیست بپردازیم.

اگر بتوانید در مورد انواع بارکد و کاربردهای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، قادر خواهید بود تا از این تکنولوژی کاربردی در جهت رسیدن به اهداف خود گام بردارید. در این مقاله به توضیح بارکد یعنی چه و چه کاربردی در زندگی امروزی دارد می‌پردازیم.

بارکد چیست

تعریف بارکد

بارکد می‌تواند دارای بعدهای مختلف باشد که در حالت یک بعدی آن مجموعه خطوط میله‌ای است که اندازه‌های هر خط با سایز مساوی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این خطوط دارای معنا و مفهوم خاص هستند که برای دستگاه بارکدخوان کاربردی‌اند. بارکد می‌تواند انتقال داده‌ها را از طریق امواج نوری به دستگاه بارکدخوان منتقل نماید. دستگاه بارکدخوان به عنوان یک ماشین کاربردی با دریافت اطلاعات بارکد، اطلاعات کسب شده را به شکل بصری و قابل فهم تبدیل می‌نماید.

در تعریف ساده بارکد کالا چیست می‌توان گفت که خطوط سیاه رنگ موجود بر روی زمینه سفید حاوی اطلاعات مفید است که برای بسیاری از خریداران کالا دارای اهمیت است. استفاده از بارکد می‌تواند باعث مدیریت بهتر فروشگاه و محیط‌های تجاری مختلف شود.

ساختار بارکد چگونه است ؟

قبل از آشنایی کامل با پرسش بارکد چیست بهتر است در مورد ساختار بارکد بیشتر بدانید. در یک استاندارد کلی می‌توان گفت که کد 128 در بارکد وجود دارد که در بین آن خطوط سیاه و سفید مختلف دیده می‌شود. کد 128 ممکن است به شکل دو طرفه اسکن شود و محدودیت خاصی در تعداد کاراکتر ندارد. در صورتی که داده‌ها به شکل اعداد باشند استفاده از مجموعه کد C باعث می‌شود تا طول بارکد به کمترین میزان خود برسد. طول کم بارکد یک مزیت دارد که شرکت‌های تجاری می‌توانند آن را بر روی محصولات خود به چاپ برسانند. ساختار بارکد 128 به شکل کلی به صورت زیر است:

  • فضای یکنواخت و خالی در سمت چپ خط بارکد
  • کاراکتر شروع بارکد
  • تعداد مشخصی از داده‌ها و اطلاعات
  • رقم کنترل کننده
  • کاراکتر خاتمه
  • فضای یکنواخت و خالی در سمت راست بارکد

هر کدام از موارد گفته شده در تعیین یک بارکد استاندارد نقش زیادی دارد و با توجه به نوع صنایعی که از آن استفاده می‌کند، می‌تواند متغیر باشد.

اهمیت استفاده از بارکد

اهمیت استفاده از بارکد

استفاده از بارکد در یک فروشگاه تجاری بزرگ باعث می‌شود تا اطلاعات به شکل دسته بندی شده در اختیار مدیران قرار بگیرد. بارکد به دلیل داشتن ساختار کاربردی به مدیران ارشد یک فروشگاه این امکان را می‌دهد که بتوانند خطای نیروی انسانی را کاهش دهند. زمانی که اطلاعات توسط یک فرد به صورت دستی وارد سیستم شود، ممکن است باعث ایجاد خطاهای مختلف شود.

وجود سیستم بارکد باعث افزایش دسته بندی دقیق اطلاعات شده که صحت اطلاعات ثبت شده را تا 100 درصد افزایش می‌دهد. از سیستم بارکد می‌توان برای سوپرمارکت، بیمارستان، زندان و محیط‌های مختلف استفاده کرد. کاربردهای بارکد به گونه‌ای است که آسایش خاطر مدیران ارشد یک مجموعه را به دنبال خواهد داشت.

آشنایی با فواید استفاده از بارکد

حال که با تعریف بارکد چیست آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم در مورد فواید استفاده از این سیستم اطلاعات جالب توجهی را با شما در میان بگذاریم. بارکدها تقریبا در تمام بخش‌های زندگی امروزی نقش پررنگی دارند که اطلاعات جالبی را به افراد نمایش می‌دهند. کدگذاری بارکد متفاوت است و هر کدگذاری می‌تواند اطلاعات به خصوصی را نمایش دهد. مهم‌ترین فواید استفاده از بارکد به شرح زیر هستند:

  • دسته‌بندی دقیق و کامل اطلاعات
  • سرعت بالا به همراه صحت اطلاعات
  • جلوگیری از خطاهای انسانی در ثبت داده
  • دسترسی آسان به اطلاعات واقعی و حقیقی

هر کدام از موارد گفته شده به عنوان یک ویژگی کلیدی در بحث بارکد است. زمانی که با پرسش بار کد چیست آشنا شدید، می‌توانید از بارکد برای گسترش فعالیت و کسب و کار خود استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید به اطلاعات صحیح دسترسی پیدا کنید.

شیوه‌های مختلف کدگذاری بارکد

شیوه‌های مختلف کدگذاری بارکد

بارکدها به شیوه‌های مختلف کدگذاری می‌شوند که ساده‌ترین آنها در فروشگاه‌های امروزی دیده می‌شود. اطلاعات بارکد با توجه به نوع کدگذاری آن متفاوت است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از اطلاعات را شامل شود. به عنوان نمونه یک سری استانداردهای مختلف در بارکد وجود دارد که در صنایع مختلف مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. ممکن است هر مجموعه بتواند با استفاده از کدگذاری منحصر به فرد شیوه ثبت اطلاعات خود را بهبود ببخشد. از انواع روش‌های کدگذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کدگذاری UPC/EAN

  • کدگذاری UPC/EAN

در بحث بارکد چیست، شناخت انواع کدگذاری باعث می‌شود تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. کدگذاری فوق به صورت خاص برای فروشگاه‌ و کارخانه‌های تولیدی مواد غذایی کاربردی است و به نوعی برای کنترل خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کد به شکل استاندارد دارای 12 رقم است که برای تعریف محصولات مختلف مناسب است.

  • کدگذاری 39کدگذاری 39

این کدگذاری مناسب صنایعی است که می‌خواهند در کنار عدد از حروف نیز استفاده کنند. شاید بتوان گفت که عمومی‌ترین نوع کدگذاری که از زمان قدیم مورد استفاده سازمان‌ها قرار می‌گرفته است کدگذاری 39 بوده است. در بیشتر صنایع امروزی به جز تولید کنندگان مواد غذایی می‌توان به آسانی از این نوع کدگذاری استفاده کرد. کدگذاری 39 به دلیل این که دارای طول زیادی است برای مواردی که دارای محدودیت در سایز برچسب هستند پیشنهاد نمی‌شود.

  • کدگذاری 128کدگذاری 128

زمانی که بخواهید انتخاب‌های بیشتری در زمینه حروف و ارقام داشته باشید، استفاده از این شیوه مناسب است. در صنایع مختلف که محدودیت زیادی در اندازه برچسب وجود دارد، استفاده از این کدگذاری کاربردی است. در بحث بارکد چیست، برخی از کدگذاری‌ها به شکل فشرده هستند که باعث می‌شود تا به راحتی بر روی لیبل قرار بگیرند.

  • کدگذاری ITFکدگذاری ITF

این نوع کدگذاری بیشتر در صنایع حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که دارای فشردگی خاص است و به فضای کمی نیاز دارد. همچنین از این کدگذاری می‌توان برای شرکت‌های فروش عمده و انبارهای مختلف نیز استفاده کرد.

  • کدگذاری PDF417کدگذاری PDF417

این کدگذاری به شیوه دو بعدی است که در صورت ثبت بر روی اجناس از طریق بارکد دوبعدی شناسایی می‌شود. روش کدگذاری این شیوه به گونه‌ای است که شبیه به جدول روزنامه‌های قدیمی است و به عنوان یک فایل داده‌ای سیار شناخته می‌شود. مشخصات درج شده بر روی این بارکد می‌تواند شامل اسم، آدرس، شماره تلفن، شماره گواهی‌نامه و یا عکس باشد. وجود اطلاعات جامع در نحوه کدگذاری PDF417 به گونه‌ای است که مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار دارد.

شیوه خواندن بارکد چگونه است ؟

حال که با پاسخ پرسش بارکد چیست آشنا شدید، در این بخش می‌توانید با نحوه عملکرد بارکدخوان آشنا شوید. بارکدهای موجود با تابش نور که توسط دستگاه بارکدخوان انجام می‌شود قابل خواندن است. چشم‌های انسان تنها می‌تواند خط قرمز نور دستگاه بارکدخوان را مشاهده نماید. در دستگاه بارکدخوان وجود سیستم هوشمند باعث می‌شود تا بازتاب نور دریافت شده را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل نماید. خواندن خطوط مشکی رنگ بارکد درون دستگاه به درستی انجام می‌شود تا اطلاعات به شکل قابل فهم نمایش داده شود.

نحوه دستگاه بارکدخوان به گونه‌ای است که اگر فضای خالی در بین بارکد وجود نداشته باشد قابل خواندن نیست. به فضاهای موجود در بارکد Quiet Zone گفته می‌شود. توجه داشته باشید که هر چه کد طولانی‌تر باشد تعداد نوارهای قرار گرفته شده بیشتر است که این امر منجر به ارتفاع بیشتر نوارها خواهد شد.

شناخت انواع بارکدخوان

شناخت انواع بارکدخوان

در حال مطالعه مقاله بارکد چیست هستید که در این بخش می‌خواهیم به سه مدل بارکدخوان اشاره داشته باشیم. بارکدخوان‌های موجود در بازار به سه دسته ثابت، سیار دسته‌ای و سیار بی‌سیم تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند:

بارکدخوان ثابت

بارکدها دارای چند نوع هستند که از آنها می‌توان به بارکد دو‌بعدی و بارکد سه بعدی اشاره کرد. دستگاه‌های بارکدخوان ثابت به سیستم رایانه متصل می‌شوند و با استفاده از داده‌های موجود خوانده شده و اطلاعات را منتقل می‌کنند. زمانی که یک بارکد توسط فرد اسکن می‌شود از طریق داده الکتریکی به کیبورد منتقل شده و باعث می‌شود تا کاراکترهای موجود در آن بارکد بر روی صفحه نمایش به درستی نمایش داده شود. دستگاه‌های بارکدخوان ثابت بسیار سریع هستند و به صورت معمول می‌توان از آنها به عنوان صفحه کلید دوم استفاده کرد.

در بحث بارکد چیست، شناخت دستگاه‌های بارکدخوان باعث می‌شود تا بتوانید ضمن شناسایی نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید. دستگاه‌های بارکدخوان ثابت دارای مزیت‌های مختلف هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به استفاده آسان و کاربردی بودن اشاره کرد. در این دستگاه‌ها بدون نیاز به تغییر داده‌ها یا نیاز به نصب برنامه‌های خاص می‌توان از آن استفاده کرد.

بارکدخوان سیار دسته‌ای

این دستگاه‌ها برخلاف مدل ثابت نیازی به اتصال به سیستم رایانه ندارند و قادرند اطلاعات را به شکل کامل در خود ذخیره نمایند. پس از ذخیره اطلاعات در صورت درخواست، اطلاعات به صورت کامل بر روی کامپیوتر منتقل می‌شوند. دستگاه‌های سیار دسته‌ای دارای یک اسکنر بارکد و یک صفحه نمایش هستند که برای وارد کردن داده‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. صفحه کلید کوچک این دستگاه برای وارد کردن اطلاعات مختلف نظیر تعداد کالا، آدرس و غیره کاربردی است.

با مشخص شدن تعریف بارکد چیست و شناخت بارکدخوان سیار دسته‌ای می‌توانید این دستگاه را به صورت سیار برای جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای حمل کنید. این دستگاه به صورت قرارگیری بر روی دست، درون کیف و قرارگیری درون ماشین مناسب است.

بارکدخوان سیار بی‌سیم

نوع سوم بارکدخوان‌های قابل استفاده، بارکدخوان سیار بی‌سیم است که به نسبت مدل باسیم آن از مزیت‌های بیشتری برخوردار است. در هنگام اسکن بارکد با استفاده از این محصولات می‌توانید بدون مزاحمت سیم به فعالیت خود ادامه دهید. متراژ استفاده از این دستگاه‌ها به نسبت بارکدخوان‌های باسیم بیشتر است. بارکدخوان‌ سیار بی‌سیم از طریق یک پایه نگهدارنده شارژ می‌شود که در دو نوع بلوتوث و وای فای قابل خریداری است.

از لحاظ کیفیت ساخت می‌توان گفت که این محصولات دارای مقاومت بیشتری در مقابل ضربه هستند به صورتی که به راحتی می‌توان از آنها برای محیط‌های مختلف نظیر انبار و اماکن صنعتی استفاده کرد.

انواع مختلف بارکد خوان وجود دارید که ما در اینجا تنها به سه مورد اشاره کردیم. چنانچه شما قصد خرید این دستگاه را دارید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله دستگاه بارکد خوان مراجعه نمایید.

انواع بارکد

جمع بندی

زمانی که بخواهید کنترل بهتری بر روی محصولات و مدیریت انبار خود داشته باشید استفاده از یک کد استاندارد توصیه می‌شود. بارکد می‌تواند حاوی اطلاعات مختلفی نظیر نام کالا، کد کالا، نام سازنده هر قطعه و غیره باشد. بارکد را می‌توان به عنوان یک شناسنامه برای محصول در نظر گرفت. در این مقاله به پرسش بارکد چیست پاسخ داده شد و در مورد انواع کدگذاری مطالب جالب توجهی بیان شده است. معتبرترین استاندارد بارکد EAN/UCC است که 90 درصد بارکدهای تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد.

استفاده از سیستم بارکد می‌تواند باعث سهولت در دسترسی به اطلاعات گوناگون شود. وجود مزیت‌های بارکد به شرکت‌های امروزی این امکان را می‌دهد که بتوانند دقت ثبت اطلاعات خود را به بالاترین سطح برسانند. کاهش خطای انسانی در ثبت داده برای بسیاری از مدیران ارشد دارای اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *