مقالات آموزشی

لیبل محصول چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگامی که تولید کننده ای یک محصول تولید می کند، می خواهد ارزش محصول را به مشتریان خود منتقل کند. یکی از راه های انجام این کار استفاده از لیبل محصول است.

لیبل زدن محصولات به ابزاری برای برقراری ارتباط بین برند و مصرف کننده تبدیل شده است. اتیکت زدن محصول اطلاعات بسیار مهمی دارد که روی بسته بندی محصول چاپ شده است.

لیبل محصول چیست ؟

لیبل ها ، اطلاعات نوشته شده روی بسته ها است. این برچسب های نوشته شده روی بسته شامل اطلاعات مهمی است که باید به مشتری منتقل شود.پس می توان گفت بخشی از بسته بندی محصول اند.

لیبل محصول با بسته بندی متفاوت است. بسته بندی محصول ممکن است دارای مارک تجاری ، آرم و مواد و همچنین شکل بسته بندی و غیره باشد اما از جمله کاربردهای لیبل محصول شامل اطلاعاتی است که برای شناسایی محصول و یا شناسایی محتوای درونی یک محصول به آن متصل شده است. هم چنین اطلاعاتی را که به طور مستقیم بر روی محصول نوشته شده است را نیز می توان جز کاربرد لیبل محصول در نظر گرفت.

لیبل محصول چیست

لیبل محصول لزوماً حاوی اطلاعات مربوط به محصول نیستند و ممکن است شامل اطلاعات دیگری از جمله مارک ، تولید کننده و توزیع کننده باشند.

لیبل محصول می تواند به اندازه یک یا دو خط بوده یا می تواند کل قسمت پشت محصول را با اطلاعات در بر گرفته باشد. به طور مثال اگر شما شامپویی را نگاه کنید قسمت پشت آن شامل اطلاعاتی چون  محل تولید ، خدمات مشتری ، مواد اولیه ، روش های استفاده ، دستورالعمل های ایمنی و… است.

آنها را می توان از هر ماده ی مناسب برای چاپ یا نوشتن اطلاعات محصول تهیه کرد. اکثر آن ها برای کالاهای مصرفی بر روی اتیکت هایی ساخته شده از کاغذ یا پلیمر چاپ می شوند.

انواع لیبل محصول

  • لیبل حرارتی: این لیبل پشت برچسبدار است که با استفاده از چاپگر حرارتی لیبل می توان روی آن چاپ کرد.
  • لیبل pvc: کاربرد پی وی سی در این لیبل باعث دوام و مقاومت آن میشود.
  • لیبل کاغذی: یکی از پزکاربردترین انواع لیبل می باشد که قیمت مقرون به صرفه ای دارد اما از ماندگاری کمی برخوردار است. این لیبل نیز یک نوع از لیبل های پشت چسب دار می باشد.
  • لیبل شفاف: این لیبل به دلیل شفاف بودن از هر دوطرف نوشته های روی آن قابل مشاهده است
  • لیبل صدفی : این لیبل در مقابل کشیدگی و رطوبت مقاوم است زیرا از پلاستیک در آن بکار رفته است.
  • لیبل متال: در ساخت این لیبل از فلز استفاده شده است و به همین دلیل در دمای بالا و پایین مقاومت بسیار خوبی دارد.

کاربرد لیبل محصول

هر کسب و کاری که چیزی  بفروشد ، به لیبل محصول که جزوی از تجهیزات فروشگاهی می باشد، نیاز دارد. که امکان شناسایی اقلام را فراهم می کنند و اغلب اولین نقطه تماس مشتری و محصول هستند.پس می توان گفت کاربرد لیبل محصول بسیار قابل توجه است.

این عملکرد اصلی آن ها است ، که اجازه می دهد تا اقلام حتی اگر از یک مارک باشند نیز از هم متفاوت شوند. با این حال لیبل ها کارایی هایی بیش از شناسایی محصولات دارند.

یکی از وظایف اصلی آن، برندینگ محصولات است و زمان زیادی که برای طراحی و ایجاد آن ها صرف می شود به این امر مربوط می شود. نحوه طراحی ، ایجاد و ارائه آن بر روی کالا می تواند برای گسترش برند و مطلوبیت بیش تر محصول بسیار مهم باشد.

یکی دیگر از کاربردهای لیبل محصول این است که برای شناسایی مارک مهم است ، اما هم چنین برای ارائه جزئیات مهم مانند اطلاعات مواد غذایی، ماندگاری ، روش های دفع ایمن ، مواد تشکیل دهنده یا هرگونه اطلاعات دیگر به عنوان دستورالعمل نیز لازم است.

شما میتوانید در فروشگاه خود از انواع قاب ها و پایه ها جهت درج اطلاعات هم نیز استفاده نمایید.

کاربرد لیبل محصول

پس در کل عملکرد های مختلفی دارند از جمله: برای شناسایی محصول ؛ برای تبلیغ و ترویج محصول؛ و ارائه اطلاعات ضروری و اغلب مورد نیاز و در مورد محصول و نحوه ی استفاده از آن که در ادامه هر کدام به طور مفصل تر شرح داده خواهند شد.

بنابراین ،کاربرد لیبل محصول ممکن است باعث فروش محصول یا شکست در آن شود. علاوه بر جنبه بازاریابی ، برای مطابقت ان ها با مقررات دولت ها و مسایل حقوقی ، باید شرایط قانونی خاصی نیز رعایت شود. وقتی شرکتی لیبل محصول را طراحی می کند باید همه این عوامل را در نظر بگیرد که جز کابرد لیبل محصول است.

  • شناسایی

نام برند تمرکز اصلی بر روی لیبل برای شناسایی یک محصول است. امکان شناسایی سریع یک محصول خاص اغلب برای مصرف کنندگان بسیار مهم است زیرا به آن ها این فرصت را می دهد که سریعا برندی را که از قبل، از آن تجربه یا آگاهی داشته اند را شناسایی و انتخاب کنند.

  • تبلیغ و ترویج

اغلب لیبل ها باید محصول را نیز تبلیغ کند و ارتقا دهد، پس باید خلاق ، جذاب و رنگارنگ باشد. گرافیک جذابی لازم است تا این محصول بتواند در طیف گسترده ای از محصولات موجود در قفسه توجه مصرف کننده را جلب کند.

ویژگی های ترغیب کننده ی محصول ، مانند “کم چرب” یا “ویتامین غنی شده” ، ممکن است به طور برجسته بر روی لیبل محصول نمایش داده شود تا فروش محصول را تقویت کند.

یکی از محصولات موجود در فروشگاه طاها که در این زمینه کاربرد دارد شلف لیبل است.

  • اطلاعات

یکی از کاربردهای لیبل محصول، اطلاعات مصحول است .به طور خلاصه ، هدف آن ، ارائه اطلاعات مفید و مرتبط در مورد محصول و همچنین کمک به بازاریابی محصول است. طبق قانون ، غذاهای فرآوری شده ، داروهای ثبت اختراع ، پارچه و بسیاری از محصولات دیگر لازم است اطلاعاتی کامل از مواد تشکیل دهنده خود داشته باشند.

این اطلاعات خاص بسیار مهم است تا مصرف کنندگان (مثلاً کسانی که به برخی مواد خاص حساسیت دارند) از محصولی که ممکن است به آن ها آسیب برساند استفاده نکنند.

از محصولاتی که میتوانید در این زمینه از آن استفاده کنید لیبل (برچسب) سر هوک می باشد.

  • مسائل حقوقی

دولت ها قوانین بسیاری درباره قانون لیبل زدن بر روی محصولات معین کرده اند و موسسات مختلفی برای کنترل این موارد وجود دارد که عوامل زیر را کنترل می کنند:

  • تبلیغات فریبنده و گمراه کننده را کنترل می کند.
  • از نام های تجاری ، مارک های تجاری ، نام های تجاری و علائم تجاری حمایت و مقرراتی را ارائه می دهد.
  • قانون لیبل زدن بر محصولات خطرناک را تقویت می کند.
  • اطلاعات زیر باید بر روی لیبل محصول درج شود: نام کالا و تولید کننده ، مقدار خالص محتوای بیان شده در گروه مناسب (اونس / گرم ، پینت ، لیتر) و اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده مربوطه.
  • ایجاب می کند که لیبل همه بسته های سیگار و تبلیغات آن حاوی این عبارت باشد: “هشدار”
  • نیاز به لیبل زدن بر روی مواد غذایی ای که خرید با توجه به اطلاعات روی لیبل صورت می گیرد.
  • به صاحبان علائم تجاری حق محافظت از علائم تجاری را می بخشد و مستلزم انصراف از نام هایی است که با علائم تجاری موجود مطابقت دارند یا موازی هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله ما سعی کردیم شما را با مفهوم لیبل محصول چیست و کاربردهای آن آشنا کنیم و همانگونه که در مقاله عنوان شد بهتر است که برای محصولات خود بدلیل شناسایی بهتر و تبلیغات از لیبل استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *