مقالات آموزشی

چالش های فروشگاه های زنجیره ای

چالش-های-فروشگاه-های-زنجیره-ای

چالش های فروشگاه های زنجیره ای شامل چه مواردی است؟ فروشگاه های زنجیره ای به عنوان رده نهایی در بیش تر زنجیره های تأمین ، نقش مهم و چالش برانگیزی دارند که بر عملکرد کلی هر سازمان در زنجیره تأمین تأثیر می گذارد که در این بلاگ به شرح این چالش های فروشگاه های زنجیره ای پرداخته خواهد شد.

آشنایی با چالش های فروشگاه های زنجیره ای

بخش تولید و تدارکات یک فروشگاه زنجیره ای می تواند با 100٪ توان خود کار کند ، اما اگر قفسه فروشگاه خالی است ، یا مصرف کننده نمی تواند کسی را برای کمک پیدا کند ، یا محصول دارای برچسب نامناسب است ، یا بازگشت خرید آسان نیست، و در نتیجه ی آن کل زنجیره تامین فروشگاه زنجیره ای خراب می شود و هیچ فروشی وجود نخواهد داشت. این مقاله به بررسی هر یک از چهار چالش عمده زنجیره تأمین می پردازد که بر هدف نهایی ایجاد فروش برای مصرف کننده تأثیر می گذارد.

1- مدیریت موجودی

یکی از بزرگ ترین چالش های فروشگاه های زنجیره ای مدیریت موجودی کالا است. بسیاری از فروشگاه ها صدها یا هزاران مکان دارند و هزاران موجودی در هر مکان حمل می کنند. سه مسئله به خصوص که در این جا بسیار مورد توجه قرار می گیرند عبارتند از:

اتمام موجودی :

وقتی کالایی برای فروش در دسترس نیست مثلا زمانی است که کالای خاصی در فروشگاه خاصی موجود نباشد یا در سطح قفسه فروشگاه زمانی است که موجودی کالا در فروشگاه هست ، اما کالا در قفسه ای نیست که برای کالا تعیین شده است. این ها برای فروشگاه زنجیره ای مشکلاتی ایجاد می کنند. در اکثر مواقع اتبار فروشگاه ها کالا ها را موجود دارند اما چون قفسه های فروشگاه خالی است مصرف کننده با مواجه شدن با این صحنه دیگر علاقه ای به خرید از چنین فروشگاهی ندارد.

اگر صاحب فروشگاه هستید خواندن مقاله اصول و استراتژی های فروشگاه زنجیره ای به شما در پیشرفت فروشگاهتان کمک خواهد کرد.

کسری موجودی :

کسری موجودی کالا از طریق سرقت یا خطا می باشد که بیش ترین عوامل کسری موجودی ، سرقت توسط کارمندان و سرقت از مغازه توسط مصرف کنندگان است. در واقع سرقت کارمندان بیش ترین علت کسری موجودی کالا است که 44٪ می باشد. و سرقت فروشگاه توسط مشتریان با 34٪ در رده دوم قرار دارد. دسته آخر همه نوعی “خطا” هستند که بیش تر این خطا ها ناشی از خود فرشگاه است. به عنوان مثال ، یک صندوق دار ممکن است اقلام پایین سبد خرید را از ندیده و ثبت نکند.

کالاهای تاریخ گذشته :

کالاهایی گفته می شود که به تاریخ فروش تعیین شده توسط سازنده رسیده باشد یا به دلیل از دست دادن طراوت برای مصرف کننده نامطلوب باشد. کالای تاریخ گذشته با تاریخ “انقضا” یا لیبل “استفاده نکنید” که برای مصرف کننده اعمال می شود متفاوت است. برخی از دلایل آن عبارتند از : معرفی محصولات جدیدی که همان طور که پیش بینی شده است فروش ندارند، تولید بیش از حد ساندویچ ، سالاد و سایر مواردی که باید سریع فروخته شوند،

  • محصولات مختص تعطیلات که به موجب آن، فروش محصول پس از یک تاریخ خاص به طرز چشم گیری کاهش می یابد، چرخش ضعیف سهام که در آن کالاهای جدیدتر قبل از تخلیه محصول قدیمی به فروش می رسند، محصول تازه ای که زودتر از آن چه پیش بینی شده خراب می شود.

چالش های فروشگاه های زنجیره ای

2-  گردش کارمندان

یکی دیگر از چالش های فروشگاه های زنجیره ای گردش کارمندان است . میزان گردش کارمندان در فروشگاه های زنجیره ای اغلب با درصد هایی بالایی انجام می شود که سازمان های فعال در بخش های بالادستی را ویران می کند. گردش کارکنان به تعداد کارکنانی که در یک دوره زمانی مشخص کار را ترک کرده اند تقسیم بر متوسط تعداد کارکنان تعریف می شود.

پرداختی های ضعیف و کمبود مزایا دو عامل اصلی ترک محل خدمت بالا در فرشگاه های زنجیره ای هستند. تأثیرات منفی گردش کارکنان شامل هزینه های استخدام ، هزینه های آموزش ، هزینه های فرصت ، روحیه کارکنان و کاهش رضایت مشتری است.

3-  یکپارچگی داده ها

با هزاران موجودی و محصول ، فروشگاه های زنجیره ای میلیون ها موقعیت برای ایجاد داده های معیوب برای از بین بردن رضایت مشتری و آسیب رساندن به جریان های کارآمد اطلاعات در سراسر زنجیره تأمین دارد.

علاوه بر این ، داده های خراب می توانند به سرعت جریان فیزیکی محصولات را متوقف کنند زیرا همه شرکت کنندگان در زنجیره تامین دید خود را نسبت به آن چه که می فروشد ، آن چه موجود است و آن چه مورد نیاز است از دست می دهند.

یک مطالعه بر روی بیش از 140 فروشگاه زنجیره ای بزرگ گزارش داد که هزینه های یکپارچه سازی داده ها سالانه به طور متوسط 8.2 میلیون دلار هزینه دارد. سه مسئله خاص که هم چنان چالش برانگیزند عبارتند از :

  • دقت در ثبت موجودی :

یک مطالعه در یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ نشان داد که 65٪ از 375،000 پرونده، موجودی آن ها نادرست بوده است. این 243،750 خطا حیرت انگیز است. خطاهای ثبت موجودی در مواردی که سیستم فکر می کند موجودی کافی در یک قفسه دارد ، می تواند ویران گر باشد ، در حالی که این قفسه در اصل خالی است. این یک وضعیت بالقوه است که هیچ کس از آن اطلاع ندارد و هیچ اتفاقی برای اصلاح اوضاع نمی افتد.

  • داده های تراکنش ها :

فراتر از داده های اصلی محصول ، جریان گسترده اطلاعات در یک زنجیره تامین حاوی داده های تراکنش ها است. که شامل سفارشات خرید ، اطلاعات POS ، مانده موجودی ، اعلامیه های حمل و نقل پیشرفته و بسیاری موارد دیگر است.

اعلامیه های حمل و نقل پیشرفته از این نظر که یک خطا در این معامله روند دریافت را در خرده فروش به تأخیر می اندازد ، مشکل ساز خواهد شد. این می تواند هزینه های کارگری را در هنگام دریافت افزایش دهد و منجر به مشکلات حساب های دریافتی برای تولید کننده شود.

بسیاری از خرده فروشان هزینه یک خطا را 100 دلار یا بیش تر محاسبه کرده اند. مثلا اگر سازنده ای کالایی را به 12 فروشگاه زنجیره ای ارسال کند ، همه این ها با خطای اعلامیه حمل و نقل مواجه هستند .

4- امنی چنل( کانال omni) :

عدم دریافت صحیح امنی چنل می تواند منجر به سقوط عظیم یک فروشگاه زنجیره ای شود. چالش بزرگ داشتن چندین فروشگاه زنجیره ای این است که همه ی آن ها باید از نظر تجربه مشتری به عنوان یک فروشگاه واحد کار کنند. این زنجیره های مختلف تأمین باید از نظر موارد زیر مانند هم عمل کنند:

  • هنگامی در فروشگاه خرید کنید و به فروشگاه برگردید تجربه خرید یکسانی داشته باشید.
  • اگر در یک فروشگاه خرید کنید و به فروشگاه دیگری برگردید حس و تجربه شما از خرید نباید تغییر کند.
  • در فروشگاه خرید کنید و بصورت آنلاین کالا را پس دهید.
  • اگر از فروشگاه خرید کنید و یا بصورت آنلاین خرید کنید هر دو آن ها باید یکسان عمل کنند.

چالش های فروشگاه های زنجیره ای

5- انتظارات زیاد مشتری

یکی دیگر از چالش های فروشگاه های زنجیره ای انتظارات مشتریان است.  مشتریان در حال انتظار دارند که کالاهایی با بهترین کیفیت و کم ترین قیمت را داشته باشند. در آمازون ، آن ها عادت دارند که هنگام خرید، هر گزینه دیگری را جستجو کنند. این امر باعث می شود زنجیره تأمین فروشگاه های زنجیره ای نتواند با تقاضای متفاوت مشتری متفاوت عمل کند و رضایت مشتری را بهبود بخشد. تهیه کالاهای متنوع برای خدمات رسانی به مشتریان به چالشی بزرگ برای فروشگاه های زنجیره ای تبدیل شده است.

برای آشنایی بیشتر بهتر است مقاله تفاوت فروشگاه های زنجیره ای در ایران و غرب را مطالعه نمایید.

6- مشتریان انتظار یک تجربه یکسان را دارند

هنگام جابجایی بین تجربیات آنلاین و فروشگاهی ، مشتریان نه تنها می خواهند محصولات مشابه در دسترس باشد ، بلکه می خواهند تجربه آن ها یکپارچه باشد. این بدان معناست که اگر آن ها مشتری دائمی آنلاین هستند ، هنگام بازدید از فروشگاه شما ، می خواهند مانند یک مشتری عادی با آن ها رفتار کنند. اگر اوایل روز خرید اینترنتی انجام دهند ، سیستم های فروشگاهی باید سابقه آن را داشته باشند.

اگر فروشگاه های زنجیره ای بتوانند این نوع تجربه حضوری و آنلاین را برای مشتریان خود ایجاد کنند ، بسیار موفق خواهند شد وداده های متمرکز مشتری می تواند به آن هاکمک کند تا یک تجربه روان و راحت را ایجاد کنند و این کار با مشخصات مشتری که به راحتی قابل دسترسی است ، شروع می شود. برنامه های وفاداری می توانند با جمع آوری اطلاعات مربوطه و استفاده از آن ها ، به آن ها کمک کنند.

یک فروشگاه زنجیره ای می تواند از برنامه وفاداری خود برای نه تنها پاداش دادن به مشتریان ، بلکه ارائه محتوای مربوطه و ادغام داده ها در تمام نقاط تعامل ، از جمله تعاملات آنلاین ، فروش در فروشگاه ها و تکنسین های خدمات خانگی ؛ استفاده کند و یک تجربه یکپارچه و همه جانبه برای مشتری ایجاد کند.

یکی از راه های جلب رضایت مشتری استفاده از تجهیزات فروشگاهی برای آسایش و راحتی هنگام خرید است.

7- برای جلب وفاداری مشتری ، فروشگاه های زنجیره ای به تجربه ای برجسته نیاز دارند .

تجربه مشتری بزرگ ترین عامل وفاداری به برند است ، زیرا تجربه منفی مهم ترین عامل تأثیرگذاری در احتمال مراجعه مجدد مشتری است. فراموش نکنید ، بیش تر مشتریان در زندگی کاری خود به مردم نیز خدمات می دهند ، به این معنی که وقتی در آن طرف پیشخوان هستند ، می خواهند احساس مهم بودن کنند.

در حالی که تبلیغات و پیشنهادات مطمئناً می توانند به مشتریان کمک کنند تا احساس خاص بودن کنند ، اما کلید اصلی یک تجربه برجسته شخصی سازی است. شناخت مشتریان از خریدها و علایق قبلی آن ها می تواند به فروشگاه های زنجیره ای در ایجاد برنامه های وفادار سازی کمک کند. این بینش ها را می توان از داده ها ، یا حتی یک مکالمه ساده دریافت کرد .

اندازه تجارت بدون شک اطلاع می دهد که کدام یک از این روش ها راحت تر است ، اما هیچ فروشگاهی هر چقدر هم بزرگ نباید گپ زدن سریع با یک مشتری عادی را نادیده بگیرد.  محتوا و پیشنهادات شخصی را می توان از طریق روش تماس ترجیحی مشتریان تحویل گرفت، حتی یک پیام الکترونیکی شخصی می تواند دنیایی از تفاوت را ایجاد کند .

پیش بینی خواسته ها و نیازهای آن ها و هدایت آن ها در مسیر خرید به سمت خرید های بعدی می تواند تجربه ای پر از احساس خوب در مشتریان ایجاد کند آن ها را به فروشگاه شما جذب کند و باعث ایجاد وفاداری در آن ها شود. اما متاسفانه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ این اصل را نادیده گرفته و توجهی به مشتریان خود نمی کنند و بر برنامه های وفادار سازی متمرکز نمی شوند.

8- زیرساخت بازاریابی باعث می شود پیام شما بسیار گران و هزینه بر باشد.

بازاریابی مدرن باعث می شود که مشاغل از طریق کانال های مختلف با مشتریان خود درگیر شوند. از پیامک ، ایمیل و رسانه های اجتماعی و ارتباطات چند کاناله برای تعامل ضروری است ، که به نوبه خود سبب ایجاد تجربه کامل مشتری می شود .

اگر تمام قسمت های متحرک یک بخش بازاریابی ارتباط موثری برقرار نکنند و با هم کار نکنند ، مشتریان می توانند غرق در پیام های متناقض یا تکراری شوند. این بمباران ارتباطات بازاریابی می تواند به راحتی نتیجه ای که در نظر گرفته شده داشته باشد را از دست بدهد و با یک پیام واضح و منطبق تر ، مشتریان را به سمت رقبا سوق دهد.

روش های مناسب فناوری و ارتباطات می تواند اطمینان حاصل کند که تمام بازوهای یک تیم بازاریابی در یک جهت قرار دارند. داشتن یک استراتژی مشخص اطمینان حاصل می کند که همه کانال ها به جای این که در مقابل یک دیگر باشند ، با هم کار می کنند تا در وقت و هزینه صرفه جویی شود.

موارد بالا همه از چالش های فروشگاه های زنجیره ای هستند که روز به روز در حال تغییر و افزایش هستند. با تغییر روش ها و سیستم های زنجیره تامین و پیش رفت تکنولوژی و گرایش مردم به سمت فروشگاه های آنلاین چالش های زیادی پیش روی فروشگاه های زنجیره ای است و روز به روز نیز افزایش می یابند.

به خصوص این که هر روزه تقاضای مصرف کنندگان تغییر کرده و فروشگاه ها را با چالش های زیادی مواجه می کند. بهتر است فروشگاه ها با این چالش ها آشنایی کامل داشته باشند و در مواقعی که با آن ها مواجه می شوند یا حتی قبل از وقوع استراتژی هایی برای مقابله و رفع این مشکلات ارائه دهند تا بتوانند در زنجیره تامین باقی بمانند و موفق باشند.

درصورتی که ما صاحب فروشگاه های زنجیره ای می باشید به شما پیشنهاد میکنیم که از محصولات فروشگاه طاها مانند ترولی خرید فروشگاهی، قاب ها و پایه ها و … دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *