مقالات آموزشی

نحوه حسابداری فروشگاه‌های زنجیره ای

حسابداری فروشگاه زنجیره ای

حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای با چالش محاسبه و ردیابی موجودی کالا همراه‌است. در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید ‌استفاده کنید. ثبت دقیق و حسابداری پول شما برای هر شغلی حیاتی ‌است ، اما برخی از جنبه‌های فروشگاه زنجیره‌ای در بحث حسابداری ، آن را از سایر صنایع متمایز می‌کند. عمدتا ، شما وظیفه دلهره آور اما ضروری ردیابی موجودی را دارید. پیگیری موجودی شما باید شامل محاسبه هزینه‌ها و همچنین نظارت بر تعداد هر کالای موجود در انبار باشد. این یک بخش اساسی از حسابداری دقیق‌ است.

نحوه حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای

ثبت درآمد و سود خود به این معنی ‌است که شما باید هزینه کالاهایی که می‌فروشید و مقدار موجودی را کنترل کنید. روش‌های مختلفی برای محاسبه حسابداری ‌فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد. ما در زیر سه روش حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای را توضیح داده‌ایم. به خاطر داشته باشید که شما باید سال به سال به یک روش حسابداری برای تجارت خود پایبند باشید. هرگونه تغییر در روش حسابداری باید از طریق سازمان امور مالیاتی تأیید شود.

حسابداری فروشگاه های زنجیره ای

موجودی: روش هزینه گذاری

یکی از چالش‌های اصلی در حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای ردیابی موجودی کالا ‌است ، به خصوص اگر چندین واحد موجودی بخرید که هزینه همه آن‌ها برای شما یکسان نیست. در این صورت ، شما باید راهی را برای فرض هزینه کالاهای فروخته شده در نظر بگیرید تا بتوانید این مورد را با موجودی نهایی خود مقایسه کنید و سود خود را محاسبه کنید.

برای انجام این کار ، باید فرضیات مربوط به جریان هزینه را ارائه دهید. توجه داشته باشید که این حرکت فیزیکی کالاهای فروخته شده را ردیابی نمی‌کند ، بلکه هزینه موجودی کالا را تعیین می‌کند تا بعداً بتوانید سود خود را تعیین کنید. این کار را می‌توانید به روش‌های مختلف انجام دهید.

بیشتر صنایع برای پیگیری موجودی خود از یکی از سه روش هزینه یابی‌استفاده می‌کنند. برای هر یک از این روش‌های هزینه یابی ، از سناریوی زیر‌استفاده خواهیم کرد:

فرض کنید  شما یک فروشگاه بازی دارید. شما یک سطل کوچک تاس دارید که هرگز اجازه نمی‌دهید خالی بماند. شما ابتدا 30 تاس با 5 سنت خریدید ، سپس سفارش دوم 25 تاس با هر 7 سنت و آخرین سفارش 15 تاس با هر 10 سنت خریدید.

در کل ، شما 70 تاس خریداری کرده اید. در زمان پیگیری موجودی کالا فقط 20 عدد باقی مانده ‌است و شما مطمئن نیستید که به 50 تاس فروخته شده چه هزینه ای اختصاص دهید. برای فهمیدن ، در اینجا برخی از روش‌های مختلف برای حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای وجود دارد که می‌توانید ‌استفاده کنید.

 (FIFO) :

اگر از روش هزینه یابی FIFO‌ استفاده می‌کنید ، هزینه اولین سفارش خریداری شده را می‌گیرید ، آن را با درآمدی که به دست آورده اید مقایسه کرده و این درآمد را به هزینه کالاهای فروخته شده اختصاص می‌دهید.

برای مثال بالا ، شما تصور می‌کنید که ابتدا تاس ارزان تری فروخته اید. از آنجایی که ابتدا 30 تاس با 5 سنت سفارش داده شد ، شما این را با موجودی خود مطابقت می‌دهید و فرض می‌کنید که 30 تاس فروخته شده هر کدام 5 سنت ‌است. سپس فرض می‌کنید که 20 تاس بعدی که فروخته‌اید از سفارش دوم بوده ‌است ، به این معنی که این تاس‌ها برای شما هر کدام 7 سنت هزینه دارند.

پس از روش FIFO ، 30 می‌گیرید و آن را در 0.05 ضرب می‌کنید و آن را به 20 ضرب می‌کنید در 0.07 . هزینه کالاهای فروخته شده و 2.90 دلار هزینه پایان موجودی شما. موجودی باقی مانده شما 1.85 دلار‌است (پنج تاس با 7 سنت به اضافه 15 تاس با 10 سنت). اگر مشتری‌ها از پایین باکس شما تاس بیرون بیاورند ، روش FIFO بهترین ‌استفاده در سناریوی ما ‌است.

حسابداری فروشگاه های زنجیره ای

(LIFO) :

یکی دیگر از روش‌های حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ایLIFO است. از آنجایی که شما با آخرین سفارش خود سطل تاس خود را دوباره پر می‌کنید ، ممکن‌است منطقی باشد که اگر مشتری‌های شما از بالای تاس برمی‌دارند ، بیشتر تاس‌هایی را که آخرین بار گذاشته اید بیشتر از تاس‌هایی که در ابتدا قرار داده اید فروخته اید.

در این صورت می‌توانید از روش هزینه یابی LIFO‌ استفاده کنید. این روش از نظر تئوری مشابه روش FIFO‌ است ، اما شما به جای اینکه هزینه سفارش اول تاس را با تعداد کالای فروخته شده تطبیق دهید ، باید هزینه آخرین سفارش تاس را مطابقت می‌دهید. در این حالت ، قیمت 15 تایی از 50 تایی که فروخته اید 10 سنت (1.50 دلار) ، 25 تاس 7 سنت (1.75 دلار) و 10 تایی 5 سنت (0.50 دلار) ‌است. هنگامی‌که این اعداد را با هم جمع می‌کنید (1.50 دلار به علاوه 1.75 دلار به علاوه 0.50 دلار) ، این باعث می‌شود کل هزینه کالاهای فروخته شده 3.75 دلار و هزینه موجودی پایان موجود شما 1 دلار باشد (20 تاس با هر 5 سنت).

میانگین وزنی

ممکن ‌است منطقی تر باشد که تاس‌ها در سطل شما مخلوط شده‌ باشند و این احتمال وجود دارد که از هر سه سفارشی که گرفته‌اید تعدادی تاس فروخته اید.

در این شرایط ، ممکن ‌است بخواهید از روش هزینه گذاری میانگین وزنی با تقسیم هزینه کل تاس بر تعداد تاس خریداری شده‌استفاده کنید. در این صورت ، در پایان این مبلغ 4.75 دلار تقسیم بر 70 تاس یا تقریبا 7 سنت می‌شود شما می‌دانید که 50 تاس فروخته اید ، بنابراین تعداد اقلام فروخته شده را با متوسط هزینه 7 سنت مطابقت می‌دهید که در مجموع 3.50 دلار برای هزینه کالاهای فروخته شده و 1.40 دلار برای پایان موجودی کالا ‌است.

روش خرده فروشی

بسته به نوع موجودی خود که می‌فروشید ، ممکن ‌است بتوانید از روش حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای ساده تری برای محاسبه هزینه کالاهای فروخته شده و هزینه موجودی پایان خود‌استفاده کنید.

اگر محصولی را می‌فروشید که دارای مارک مشخص ‌است ، می‌توانید هزینه خرید و شروع موجودی را بر درصد هزینه خرده فروشی تقسیم کنید ، این کار با تقسیم هزینه محصول بر مبلغی که برای آن می‌فروشید ، انجام می‌شود. این عدد را بگیرید و کل فروش را ضرب در درصد کنید و آن را از هزینه کالاهای فروخته شده کم کنید تا کل موجودی پایان را بدست آورید.

به عنوان مثال ، اگر مجموعه شطرنج مجموعه داران را به قیمت 75 دلار بخرید و آن‌ها را با قیمت 100 دلار بفروشید ، درصد هزینه خرده فروشی 75‌است.

پیگیری مبالغ موجودی

اکنون که محاسبه کرده‌اید چه مقدار از موجودی خود را خرج می‌کنید و می‌سازید ، باید بفهمید که چگونه موجودی خود را ثبت کنید. این به شما کمک می‌کند مطمئن شوید محصولات کافی برای تأمین تقاضای مشتری در انبار دارید و به شما کمک می‌کند سوابق دقیقی را که برای اهداف حسابداری از جمله مالیات مهم هستند ، نگه دارید. صرف نظر از سیستمی‌که شما برای تعیین هزینه کالاهای فروخته شده و شمارش موجودی کالا انتخاب می‌کنید ، مهم‌ است که سوابق دقیق داشته باشید و در ارزیابی موجودی کالا و محاسبه هزینه‌ها باشید. این می‌تواند در پایان سال هنگام تهیه صورت‌های مالیاتی در وقت صرفه جویی کند و به شما کمک می‌کند تا درآمد و سود خود را پیگیری کنید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های حسابداری موفق ، ثبت دقیق‌ سوابق است. سه صورت مالی اصلی وجود دارد که شما یا حسابدارتان باید آن‌ها را به روز نگه دارید: صورت سود ، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد. این صورت‌های مالی برای هر شغلی حیاتی ‌است ، نه فقط برای فروشگاه های زنجیزه‌ای.

به شما پیشنهاد میکنیم درصورت داشتن فروشگاه زنجیره ای مقاله روش های افزایش فروش در فروشگاه زنجیره ای  را نیز مطالعه نمایید .

صورت حساب درآمد

در صورت سود و زیان ، شما درآمد یا کل پولی را که کسب و کارتان کسب می‌کند ردیابی می‌کنید. برای خرده فروشی ، این بیشتر از طریق مشتریانی صورت می‌گیرد که کالاهای شما را خریداری می‌کنند. از درآمد ، هزینه کالای فروخته شده را که با‌ استفاده از یکی از روش‌های شرح داده شده در بالا محاسبه کرده اید ، کم می‌کنید. عدد بدست آمده مبلغی ‌است که برای پرداخت هزینه‌های سربار خود باقیمانده اید. همچنین می‌توانید هزینه‌های خود  مانند اجاره یا حقوق کارمندان  را در صورت سود و زیان خود پیگیری کنید.

حسابداری فروشگاه های زنجیره ای

ترازنامه

ترازنامه منبع مهمی ‌برای پیگیری دارایی‌ها ، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام در حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای ‌است. در یک طرف ترازنامه ، دارایی‌های خود را مانند تجهیزات فهرست می‌کنید. سپس ، در طرف دیگر ، بدهی‌های خود را لیست می‌کنید (به عنوان مثال ، اعتبار تجاری کارت‌ها) دارایی‌های شما منهای بدهی‌های شما برابر با حقوق صاحبان سهام شما ‌است ، که ارزش تجارت شما خارج از بدهی شماست.

این سه مورد  دارایی‌ها ، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام، همیشه باید بین یکدیگر تعادل داشته باشند ، از این رو نام این سند ‌است. ترازنامه‌ها با صورت‌های سود متفاوت ‌است. در مواردی که صورت‌های درآمد یک دوره زمانی مانند یک هفته ، ماه یا سال را پوشش می‌دهد ، ترازنامه‌ها برای یک تاریخ و زمان دقیق ‌است.

جریان نقدی

صورت جریان وجوه نقد مانند صورت درآمد شما از این نظر ‌است که شما پولی را که از تجارت شما وارد و خارج می‌شود ردیابی می‌کنید. با این حال ، صورت جریان وجوه نقد بیشتر در مورد زمان وقوع این معاملات ‌است. به عنوان مثال ، ممکن ‌است در صورتحساب درآمد خود فاکتور در فروش خود ذکر کرده باشید ، اما مشتری شما ممکن ‌است 30 روز برای پرداخت فاکتور فرصت داشته باشد. صورت جریان وجه نقد تاریخ واقعی دریافت وجه را ثبت می‌کند. پیگیری دقیق جریان وجوه نقد خود با این صورت مالی برای ادامه کار شرکت بسیار حیاتی ‌است.

خواندن مقاله بهترین فروشگاه های زنجیره ای جهان نیز به شما در مدیریت صحیح فروشگاه کمک خواهد نمود.

حسابداری خودکار

حسابداری ‌فروشگاه‌های زنجیره ای می‌تواند یک فرایند طولانی و طاقت فرسا باشد ، به خصوص اگر شما تجربه ای ندارید. می‌توانید یک حسابدار داخلی ‌استخدام کنید یا سعی کنید حسابداری را خودتان انجام دهید. اگر می‌خواهید حسابداری را خودتان انجام دهید ، شاید ارزش داشته باشد که به نرم افزار حسابداری مراجعه کنید.

نرم افزار حسابداری کلیه امور مالی شما ، از جمله سفارشات خرید و فروش ، فاکتورها ، حساب‌های دریافتنی و حساب‌های قابل پرداخت را ردیابی می‌کند. بهترین نرم افزار حسابداری به شما کمک می‌کند اسناد مهم مالی مانند صورت سود ، ترازنامه و صورت جریان وجه را پر کنید. نرم افزار حسابداری اغلب به دقت کمک می‌کند و می‌تواند روش خوبی برای سازماندهی اطلاعات شما باشد.

خلاصه:

ثبت موجودی و پیگیری حساب‌های شما باید از اولین اولویت‌های تجارت حسابداری فروشگاه‌ زنجیره ای شما باشد. به دلیل موجودی شما ، این امر می‌تواند پیچیده‌تر باشد ، اما انتخاب یک روش مناسب برای تعیین هزینه کالاهای فروخته شده و پیگیری موجودی کالا به صورت دوره ای یا دائمی‌، کمک خواهد کرد.

مطمئن باشید که از طریق اسناد مهم مالی مانند صورت سود ، ترازنامه و صورت جریان‌های نقدی ، دقیق امور مالی خود را پیگیری می‌کنید. نرم افزار حسابداری ممکن‌است بتواند امور مالی شما را ردیابی کند و فرایند حسابداری را مدیریت کند.

2 دیدگاه در “نحوه حسابداری فروشگاه‌های زنجیره ای

  1. German گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی رو نتونستم توی سایت پیدا کنم؟؟!!؟

    1. محتوا گفت:

      سلام و وقت بخیر
      می تونید با شماره زیر تماس بگیرید
      09127238460

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *